Mens/missfall?
04.06.2021
Hej, jag började med p ring för 3 veckor sen, jag hade haft sex utan skydd då jag troligtvis var fertil några veckor tidigare. Nu igår fick jag min mens då jag tog ut ringen som man ska. Och idag fick jag otroligt ont i magen, brukar ha mensvärk men denna värk var olidlig, jag gick till toan och tänkte att jag sätter mig där så kanske de känns bättre, efter en stund på toan så kommer wn stor blodklimp ur mig. All värk försvinner direkt och jag stiger upp. Har endast lite dov värk nu. Men vad var det? Har aldrig varit med om något liknande, kan det vara missfall eller endometrios eller vad kan det vara? Är väldigt orolig.. Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.06.2021
Hej.
Lade du in den första ringen vid mensens första dag eller mitt i en cykel? Om du hade haft oskyddat sex och lade in ringen mitt i en cykel så finns det alltid en risk att du var gravid, så då tycker jag att du skall testa dig för säkerhets skull. Om du är/var gravid och även om det hade varit ett missfall så skulle det sannolikt synas på ett graviditetstest fortfarande (eftersom det tar en stund för hormonnivån att sjunka efter ett missfall). Det jag tänker är att OM det skulle ha varit ett missfall så behöver man följa med så att man kan vara säker på att livmodern töms som den ska.
Jag tror inte att det var ett missfall, sannolikt bara det att kroppen fungerar lite annorlunda nu med ringarna än tidigare. Det låter sannolikt att det gjorde mer ont då det var en klump som skulle ta sig ut än då blodet är mer flytande, men det finns ingen garanti för att detta kommer att upprepas utan det kan mycket väl ha varit en engångsföreteelse.
Jag tycker alltså att du skall göra ett graviditetstest, om testet är negativt så är det bara att leva vidare och följa med situationen. Om det skulle börja upprepas med kraftiga smärtor och blodklumpar så kan du ta upp saken med preventivrådgivningen.
OM testet skulle vara positivt så ringer du genast till preventivrådgivningen så att ni får kolla upp saken.
Det löser sig.
Kram,
Tessi