Mitt ex!
26.03.2020
Hej Decibel!
Jag har verkligen ett stort problem. Det har gått 5 månader sen jag och mitt ex gjorde slut jag blev dumpad på snap. Han va min första kärlek jag älskade verkligen hnm kunde göra allt för hnm verkligen. Vi bråkade men blev oftast sams genom att jag bad om ursäkt varje gång typ och ibland han. Mitt problem är att jag fkn inte kommit över hnm jag gör allt vad jag kan MEN KOMMER INTE ÖVER HONOM. Snälla hjälp mig jag mår skkiiiiiit liksom så fort jag ser en bild på hnm så väcker det upp minnen vi hade tillsammans. Snälla hjälp mig mer fkn piss!!!! Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.03.2020
Hej,
Jag är så ledsen att det är så tungt för dig just nu och att du har så svårt att gå vidare. Men precis som du skriver så var han din första kärlek, och det är ju ett tecken på att han verkligen var speciell för dig att du inte bara kan knycka på axlarna och gå vidare.
Jag vet att du önskar att du skulle glömma bort eller komma över alla de känslor som gör ont just nu, och det kommer att hända - men tyvärr har man egentligen väldigt lite makt att påverka det. Det jag vill att du kommer ihåg är att du inte gjorde någonting fel. Ett förhållande fungerar bara om båda vill samma sak, men det är inte någons fel att man slutar ha känslor - eller att man fortfarande har känslor kvar.
Jag vet att det känns hemskt att gå omkring och må dåligt och känna sig sårad, och hur smärtsamt det är då det känns som att varje liten sak som händer påminner en om den andra. Men det kommer att gå över. Ingen människa vill ju må dåligt, men kanske du inte behöver försöka motarbeta känslorna utan det räcker med att du konstaterar att de finns där. Jag tror också att för varje gång det gör riktigt ont, så ont så man tror att man inte skall klara av det - så kommer man ett steg längre.
En helt konkret sak som jag tycker att du skall göra är att skriva ner hur du känner. Skaffa ett häfte där du får skriva ner hela historien om honom, från början (hur ni träffades, hur det kändes då) till slut. Jag tror att det kan vara skönt att skriva ner hela historien och få den ur dig, kanske känner du inte samma behov av att gå omkring och upprepa den för dig själv i huvudet om du vet att du har skrivit ner den?
Mest av allt önskar jag dig tålamod. Det kommer att bli bättre. Skriv hit då du känner att du behöver det. Vi finns här.
Kram
Tessi