11 år tjej som e mobbad
29.01.2019
hej jag e 11 år o tjej som går i 5 an o jag blir mobbad av 6 orna o lite andra alla lärare typ vet om att ja e GROVT mobbad o mamma o pappa men det händer INGET ÅT DET!! Vet ej hur jag ska göra eller vad jag ska göra o mitt självförtrooende e jättedåligt (har skärt mig många gånger..) tacksam för svar!<3 Tiffany

Ungdomsinformatör Ida svarar
06.02.2019
Hej!
Jag blir så ledsen av att läsa det du skriver, för det första att du blir mobbad och för det andra att ingen gör något åt saken. Så ska det inte vara!
Det är svårt att veta varför dom mobbar, men för det mesta handlar det om att de som mobbar själva mår dåligt och tar ut det på någon annan. OCH detta är naturligtvis inte rätt, absolut inte! Jag vet det kan vara svårt, men låt inte dom påverka vad du tycker om dig själv. För du duger precis som du är och dom har ingen rätt att behandla dig som de gör nu just.
Jag vill att du går och pratar med kuratorn eller skolpsykolog(eller en lärare, någon som du litar på, för fastän det känns som att lärarna vet så kan det vara bra att berätta det åt dem), för att prata om ditt mående och vad de andra på skolan gör mot dig. Våga ta hjälp och be om hjälp, precis som du gör här nu! Berätta också åt kuratorn om att du skärt dig. Om du känner att det är svårt att berätta om hur du känner och om det som hänt. Skriv ner det på ett papper. Allt! Då kan du sedan ge pappret till kuratorn.
Ta hand om dig!
Kram, Ida