Jag orkar inte längre!
04.11.2016
Jag orkar snart inte mer, jag har en "mobbare " han är i ett "gäng" och han kommer o knuffar o slår mig i ryggen på gymnastik o går efter mig för att irritera mig han har sagt att jag har tobak men jag är emot tobak och droger. Han hotar att "nit" mig, mina kompisar hjälper int mig o int "stöttar" mig det känns som att jag står helt själv. Om jag säger åt lärare så kommer hela hans "gäng" på mig. Snälla Hjälp! Anonym

Utvecklingspsykologi-praktikanten Cecilia svarar
09.11.2016
Hej!
Mobbning är det värsta som finns och det är någonting som verkligen inte borde få finnas här i världen! Du är tyvärr inte ensam om att ha det så här och du ska veta att det inte är ditt fel utan mobbarens fel att du blir mobbad! Jag vet att det kanske känns som att de vuxna inte lyssnar och att det kanske känns som att det kommer att bli värre om du berättar för någon. Jag skulle ändå vilja att du berättar för en vuxen, om inte en lärare så kanske åt kuratorn, nån av dina föräldrar eller ett syskon? Finns det kanske någon mobbningsgrupp i skolan som du kan berätta åt? Så länge du berättar för någon så att du inte behöver stå helt själv som du säger.
Mobbning är inte någonting som går över bara sådär. Oftast är det mobbaren som har egna problem och som mobbar för att undvika dem eller för att må bättre själv. Så fortsätt att stå på dig med dina åsikter, kanske känns det lättare när du vet att det är mobbaren som själv mår dåligt. Tyvärr kan jag inte ge bättre svar än så här. Hoppas du får hjälp av någon som du pratar med och att mobbningen slutar så småningom! Gå gärna in på vår sida och läs om mobbning om du vill ha fler tips på vad du kan göra.
Mvh. Sessi