Idag så kom mina kompisar för sent till lektionen, de hade inte sett att hon gick till klassrummet. Läraren blev irriterad och låste dörren så att de inte skulle slippa in, där stod de knackade ca 5 min innan städerskan låste upp åt dem. Min lärare och de andra skrattade medan de var utanför! Jag blev helt i chock, vet att jag borde ha låst upp åt dem...
En av dem blev väldigt ledsen, sa åt henne att jag tyckte det var för helt jävla fel! Blev så arg då jag funderade mer så jag gick till lärarrummet och sa till på skarpen åt läraren men hon blev bara defensiv. Hon sa något i stil med att det var "i pedagogiskt syfte" och "det var inte riktad mot dej". Pedagogiskt att använda maktmedel?! Hon bara försvarade sig så jag blev ännu argare och vägrade pratade mer med henne och gick därifrån.
HUR KAN MAN GÖRA SÅ?!
Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
Hej!
Hm... Det är väldigt svårt för oss att agera domare och säga något om rätt och fel i det här fallet när vi ju inte var där och inte har några bakgrundsfakta. Vi vet ju inte exempelvis om det är en vanlig åtgärd bland lärarna i er skola att låsa dörren om någon blir försenad och efter hur många minuters försening det i så fall brukar ske och liknande bakgrund. Men det som vi reagerade hårdast på var i alla fall att de andra och läraren hade skrattat. Det känns verkligen inte rätt!
Vårt förslag är att ni tar upp det här med rektorn. Rektorer ska man kunna gå till i stora ärenden såväl som små och de ska göra en objektiv bedömning av vad som hänt och hur en viss situation har hanteras. De ska också säga hur en sådan situation BORDE hanteras enligt såväl skolans egna regler som allmänna pedagogiska principer. Och rektorn kan, som lärarens förman, besluta om åtgärder ifall det behövs.
Kanske det skulle vara riktigt bra att det här med vad lärare egentligen får ta till för disciplinära åtgärder diskuterades ordentligt en gång. Det kan ju lätt bli luddigt mellan lärare och elever vad som riktigt är okej och inte okej - och framförallt hur man reagerar på det, hur det känns. Det känns aldrig bra när man uppfattar något som orättvist eller kränkande och det var jättebra att du tog tag i det genom att gå och prata med henne. Men kanske skulle det alltså vara bra med en tredje part i diskussionen också?
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna
Kommentarer
Inga har kommenterat på denna sida ännu
Skriv kommentar