Mobbning??
20.11.2016
Hej jag vet inte om jag är mobbad 8 håller på att kommentera allt jag gör och så sitter hon och viskar om mig. Några tjejer och jag går också på konfa och när vi ska på gudstjänst så är vi 5 tjejer som går och då tar alltid de andra fyra och åker med varandra medan jag får lösa det på något annat sätt dom frågar inte än om hur jag kommer dit Någon

Ungdomsinformatören Sanna svarar
28.11.2016
Hejsan, det där låter inget vidare. Tänk att det alltid ska finnas folk som inte vet hur man ska uppföra sig. Man undrar om de alls tänkt tanken att det kunde vara de som blev utsatt för något liknande.Jag blir så arg och frustrerad då jag hör om sånt här. Mitt hjärta blöder för dig. <3
Finns det någon annan som du kan vara med så du kunde strunta i de här som tydligen inte vet hur man uppför sig. Det är svårt att säga vad det här handlar om. Är det någon som är avundsjuk på dig av någon orsak eller vad är det som kan göra att de inte kan vara kompis. Problemet sitter ju för det mesta hos den som mobbar, av någon anledning så mår den personen inte så bra och så tar hen ut det på dig. Endel mobbar för att det får dem att känna sig populära och att de har övertaget. Tänk så fel de kan ha. Den som mobbar har ju absolut inget att vara stolt över, tvärtom den personen borde skämmas. Men en nästan lika stor orsak till det hela är ju de som samlas runt omkring den som mobbar och på något sätt hejar på, de har också en stor skuld i det hela.
Varför just du är utvald till det är omöjligt att veta, det kan vara vad som helst. Trist att de gaddar ihop sig och far på 4 till gudstjänsten och lämnar dig utanför. Finns det i den gruppen någon annan som ska dit eller är det bara ni 5? Jag menar om du kunde strunta i dem och hänga ihop med någon annan. Ett bra sätt att få mobbare att sluta är ju att inte visa att man tar åt sig. Det är ju inte lika kul om du istället söker dig till någon annan och helt och hållet struntar i dem som är elaka. Om man helt tyst går därifrån brukar det bita bättre än om man börjar säga något eller kanske försöker ge igen. Genom att visa att du står över sånt där så visar du att du är starkare än den som mobbar. Du visar att du har självbehärskning, en av många saker som mobbaren saknar. Det vet både mobbaren och de som står runt omkring.
Försök att stärka ditt självförtroende. Tro på dig själv! Om mobbaren märker att du känner dig osäker så ger det mera bränsle åt hen som då kommer att göra allt för att bryta ner det lilla självförtroende som du har. Om du istället visar dig stark så brukar mobbare ge upp för det är inte lika kul om de inte har kontroll över den de mobbar eller om de märker att du inte är rädd för dem.
Men det bästa skulle nog vara om du berättar det här för någon i skolan. Antingen kuratorn eller skolhälsovårdaren eller någon annan vuxen som du kan lita på. Det brukar finnas ett mobbnings team i varje skola som reder ut vad som hänt och tar tag i saken och försöker ställa till rätta.Du ska inte behöva bära allt detta ensam. Det finns hjälp att få, men man måste be om den, tyvärr. Dessutom vill mobbare inte bli avslöjade. Så att du berättar för någon kan vara första steget mot att mardrömmen tar slut.
Hoppas det reder upp sig, hör gärna av dig igen <3
Varma kramar i massor hälsar ungdomsinformatören Sanna