Mobbning
01.01.2017
Hej! Jag undrar vad som anses vara mobbning eller inte! Vet inte om jag har blivit mobbad... nu var det rätt längesen men det är fortfarande något jag tänker på. i högstadiet var jag väldigt utfryst. Grejen var att jag hade väldigt många kompisar i mellanstadiet, men sen i början av höstadiet vart jag bara mer och mer tyst., och började skolka från skolan, det började nya tjejer i klassen som jag till en början jag vart bra kompisar med, men det gjorde också att dom jag brukade vara med splittrades även om alla i "kompisgänget" kunde vara tillsammans så var det endå små grupper i det gänget och jag visste och kände inte att jag tillhörde nåt.. min självkänsla var jättedålig och i åttan sa jag nästan ingentin under varje skoldag. och gick mindre och mindre till skolan. Hade förmodligen en lätt depression plus att det var då jag utvecklade min sociala fobi. Träffade inte vänner på minst ett år och varje dag jag cycklade hem från skolan hoppades jag att en bil skulle köra på mig.. har mått så jävla dåligt och typ skuldbellagt mig själv för att jag varit så ensam och fortfarande är på grund av detta... ibland blev jag totalt ignorerad ocg om jag sa hej fick jag inget svar tillbaka, var som att dom inte såg mig påriktig.. kände mig som ett spöke typ... jag satt alldrig ensam på lunchen utan hängde mest med dom som en svans typ.. och när det var lunchrast kunde två av mina kompisar säga "vi går hem" och bara lämna mig helt ensam i skolan en hel rast. Men grejen med detta är att det känns som att jag själv orsakade det och är det då mobbning?? Vet att det inte är mig det är fel på men endå, hade kanske varit en annan grej om jag själv inte hade blivit så tyst, jag vet inte. Har aldrig pratat med någon om detta och känner att det har påverkat mig en del så vill bara veta om detta klassas mobbning eller så, vet att utfrysning är mobbning men det känns inte som att ddt ses som så grov mobbning liksom, och problemet är attt jag fortfarade ifag kan tänka att vafan var jag inte lite mer utåt och social även om jag vet att det inte gick just då.. men behövde bara skriva av mig då jag aldrig pratat med nån om detta och se vad ni tycker? Q

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.01.2017
Hej,
Det låter som om högstadietiden verkligen var jobbig för dig. Det är ibland svårt att sätta fingret på var gränsen går mellan mobbning och utanförskap, och för mig är det ju helt omöjligt att veta hur det var i just ditt fall. Men precis som du skriver så är ju utfrysning en form av mobbning.
För många personer som är blyga eller introverta så kan det hända att de drar sig undan till en sådan grad där det är svårt för andra personer att närma sig dem. Det betyder naturligtvis inte att man skulle "förtjäna" att bli utfryst eller illa behandlad. Men ibland kan det vara svårt för andra att veta exakt hur de skall bemöta en person som inte riktigt ger gensvar.
Mobbning handlar ju alltid om den egna upplevelsen av situationen, inte om hur mobbarna upplever det. Och eftersom du fortfarande, flera år senare tänker på saken så kan vi ju anta att du själv har upplevt att du har blivit orättvist behandlad. Det är självklart att någonting som pågår under flera år sätter spår i oss, så det är inte konstigt att du fortfarande tänker på saken.
Det bästa du kan göra nu för att komma vidare är antagligen att hitta en person som du kan tala om dina upplevelser med, t.ex. en psykolog. Du skriver egentligen ingenting om hur du mår idag, om du fortfarande lider av social fobi och om du nu känner dig mer social och avslappnad eller om du fortfarande känner att du är utanför. Ofta talar man om att gå till psykolog som om det var en patentlösning på alla slags problem, vilket det inte alltid nödvändigtvis är. Det kräver ofta mycket jobb från den egna sidan, men jag tror att det skulle vara bra om du fick diskutera dina upplevelser med en annan person så att du kan sätta dem bakom dig och gå vidare.
Jag önskar dig allt gott på det nya året!
Kram
Tessi