Mobbning
20.05.2019
Hej.
En kompis i mitt kompisgäng kritiserar och hånar mig ofta. Han får mig att känna mig dum i huvudet ,som att jag är en 3 åring som inte förstår någonting och mina skoldagar blir ofta väldigt jobbiga pga honom. Den samma kompisen behandlar också andra människor väldigt dåligt men det känns som att jag är det värsta offret. Hur skall jag få slut på detta jag orkar inte med det längre. Om jag säger åt någon lärare elr liknande om det så kan det bli väldigt svårt att kunna vara i mitt kompisgäng eftersom han är med där och att det inte känns passande att göra så när man är 17 år och nästan är vuxen, då borde man ju klara sig och inte ta åt sig elr? Det känns också som att det blir väldigt spänt om jag säger om det och att jag inte är accepterad i gänget längre eftersom kompisen som mobbar är ungefär ledaren av gänget så jag vet inte vad jag skall göra åt saken så därför frågar jag här. Så går det att få slut på denna mobbning och hur?
Kille

Ungdomsinformatör Ida svarar
22.05.2019
Hej!
Det är absolut inte okej att han gör så mot dig. Så beter sig inte kompisar mot varandra. Någon behöver säga till honom att han inte kan göra så och att det som ha säger och gör sårar andra. Kan du berätta till honom hur han får dig att känna? Vad är det han gör som får dig att känna dig som en treåring? När han säger saker som sårar dig, så säg direkt  "Kan du sluta säga sådana kommentarer? Det är inte roligt". Du kan även prata med någon av dina andra kompisar i gänget, och fråga om dom upplever samma eller förvarna dem på att du kommer att berätta detta till honom.
När man är 17 år så behöver man verkligen inte klara sig själv än, så du ska inte känna press över det. Det viktiga här är att man får stopp på mobbningen, och då kan alternativet att berätta till en vuxen vara enda alternativet som funkar. Jag tycker du självklart ska berätta åt en vuxen, t.ex. en förälder, skolkurator, skolhälsovårdare. Dom kan kanske ge dig råd om hur du skall gå till väga och kanske dom kan ge dig något stöd.
Det är viktigt att du gör något åt detta, för ditt eget välmående. Det är han som gör fel och något måste göras för att ändra hans beteende.
Ta hand om dig!
Kram, Ida