nätmobbning
30.04.2015
Hei! Nu undrar jag vad jag egentligen skall göra. Jag bor på ett "barnhem" och jag blev nätmobbad 2 gånger av en annan här på samma ställe. Andra gången så sa jag till hen att hen måste ta bort det hen har skrivit om mig men hen tog inte bort det och så började jag gråta och ropa till personalen att jag kommer anmäla hen åt polisen. Personalen sa att jag får fara nästa vardag till polisstationen och anmäla, till sist efter en massa rop å bråkande tog hen bort det hen skrivit om mig. När jag senare ville anmäla det som hade hänt så sa de att jag inte får göra det för att hen har ju endå tagit bort det redan. Kanske 1-2 dagar efteråt sa jag till personalen att jag mår dåligt av vad som hände och hen inte fick något straff Heller för det hen hade gjort, då sa personalen bara "detdär var en så liten sak så det måste du bara kunna glömma". Det har gått kanske 2 månader sedan Det hände och jag har bevisen kvar men jag mår väldigt dåligt över det och jag kan inte prata med någon om det här för de tycker det är en "liten sak" vad skall jag göra då jag fortfarande tänker på det? Kan också säga att det personen skrev om mig var t.ex. jag är en hora osv... fundersam

Ungdomsinformatören Sanna svarar
06.05.2015
Hej kära fundersam, Illa att du har måst gå genom en sån här sak. Nu vet vi ju inte exakt vad hen skrev om dig, men egentligen spelar det ingen roll. För om du själv har upplevt att du blev mobbad och sårad, då räcker det för att du ska kunna göra en anmälan. Sen spelar det heller ingen roll att inlägget blev borttaget. Men det skulle ju vara bra om du hade bevis på vad hen hade skrivit om dig, typ en sceendrop eller nåt, men det går nog ändå att göra en anmälan. Man behöver inte gå personligen till en polisstation för att göra en anmäla, det kan man göra på nätet. Jag sätter med några länkar till sidor där du kan läsa lite mera om nätmobbning och vad man ska tänka på om man ska göra en anmälan mm.
Till sist, ingen annan kan säga till dig att du ska glömma, eller strunta i om hen sårade/kränkte dig. Det är bara du som vet hur illa det tog, och du ska inte behöva ta emot något sånt. Vi har en del om nätmobbning även på våra infosidor, de hittar du HÄR.
http://www.socialamedier.com/tag/natmobbning/
http://blogg.tkj.se/trakasserad-pa-natet/
http://hbl.fi/nyheter/2012-12-20/internet-ar-ett-maktigt-instrument-mobbning
http://www.ggs.fi/index.php/var-skola/elevvard/naetmobbning
Hoppas det reder upp sig med allt och att det inte upprepas <3
Kramar från ungdomsinformatören Sanna