Snälla hjälp
09.01.2016
Hej! Jag är 12 år och kissade på mig i skolan men nu går alla runt och säger de och till och med sms mig tillochmed : kissade du på dig i skolan? Jag bara näääää
Jag kan ju ej säga att jag gjorde de, jag hade urinvägs infektion så jag hann ej! Men nu börjar vi skolan i början av nästa vecka och hjälp jag vågar verkligen inte gå dit! Jag kommer få massa kommentarer osv,. Nu blir jag mobbad för de! Behöver stöd

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
12.01.2016
Hej vännen!
Äschdå, det här är inte lätt. Det här är svårt och jobbigt hur man än vrider på det. Det finns tyvärr inga lätta svar heller, inga gör-så-här så slutar alla retas. Det är nog bara att stå ut och vänta ut det här - och försöka sitt bästa att inte reagera så att de ser det. För så funkar tyvärr de flesta former av mobbning och de flesta former av "offentlig svaghet" (att man visat sig svag inför många andra) så här att om en grupp hittar en svaghet eller ett misstag hos en person, så hoppar de oftast på den svagheten med skadeglädje och elakhet. Det hör lite till människans gruppbeteende, för innerst inne tänker alla "tur att det inte var jag - och om jag uppmärksammar just den här svagheten hos någon annan, så märker gruppen kanske inte min egen svaghet". Se, de som inte har världens bästa självkänsla själva, inte är så himla säkra eller mogna, de försöker ofta just skydda sig själva genom att trycka ner andra, tala skit om andra, retas och jävlas - allt för att själva verka starkare och mer felfria. Löjligt och barnsligt, men sant.
Men tack och lov är inte alla sådana heller. Det finns de som vet och förstår att har man urinvägsinfektion, så kan man inte rå för att det rinner. På samma sätt som att folk med laktosintolerans inte kan rå för att de pruttar ofta eller får lös mage om de ätit något med laktos. Det är inte deras fel. Det finns de som fattar det. Det finns de som har medlidande och antingen försöker trösta eller åtminstone inte göra det värre, även om de inte förstår sig på urinvägsinfektion. Så försök att tänka på alla de som inte sagt något elakt åt dig. Och så försöker du skita i resten. Om du visar att du reagerar, tex försöker dölja det, gråter, skäller ut någon... så får de bara mera ved på sin brasa: du visade att de kom åt dig, att deras pikar träffade där de hade menat. Så kör med ett "ja, så vaddå?" och gå din väg. Svara inte på sms. Se inte åt deras håll. Reagera inte. Låtsas att du är döv, åtminstone som att det de har att säga är så urtråkigt att du inte tänker ägna fler sekunder åt det, utan hellre fortsätter tala med kompisen. DE visar ju sin svaghet genom att vara så löjliga och barnsliga att de tycker att det är kul att någon kissat på sig. Vaddå, är de 5 år gamla och kvar i kiss- och bajs-humor-åldern, eller? Har de hursomhelst inget vettigare att tala om än att skvallra om folk?
Det här kommer att glömmas och gå över - och ju mindre energi du ägnar åt det, desto snabbare kommer det att gå. Andra kommer att göra bort sig och visa sina svagheter, och så har de något nytt att tala om. Tyvärr funkar det så att om de som retas märker att de får gehör för sina gliringar så får de mera energi att fortsätta, det är inte lika kul att retas med någon som inte bryr sig, tro vårt ord <3
Många varma kramar från ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna som om det skulle vara närmare skulle komma och skydda dig och strida för din rätt!!!