Onanering
08.12.2022
Jag undrar varför onanerande är så tabu belagt? Känns verkligen som det när man talar med folk. Om det är något som nästan varje person gör så undrar jag varför det är så tabu belagt? Känns skämmigt att prata om det. Det är liksom samma sak som att tala om rökning och alkohol som är lika vanligt i samhället Lo

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.12.2022
Hej,
Du har helt rätt i att onani är väldigt tabubelagt - trots att alla vet om att det är både allmänt förekommande och att det har många positiva effekter på hälsan. Men trots att det ännu idag är väldigt tyst om saken så har det skett en stor förändring i inställning till onani under de senaste 30 åren. Förr talades det främst om onani som någonting som unga killar gör, medan man idag vet att det är vanligt även bland tjejer och bland vuxna. Onani har med andra ord inte att göra med kön eller ålder utan är tillåtet för alla som vill det.
Jag tror att anledningen till att det är så tabubelagt ännu idag (då vi inte längre styrs i samma grad av religiös moral eller tankar om att det skulle vara skadligt) är för att det trots allt är någonting väldigt privat. Och även om jag precis som du tycker att det är dumt att tysta ner någonting som är helt normalt så tycker jag också att det är helt okej att man vill hålla vissa saker för sig själv och inte behöva tala om dem med andra. Både ens egna sexuella fantasier och de sexuella vanor man har med sig själv skall få vara sådant som man inte behöver dela med någon annan, precis som att man inte skall behöva någon annans tillåtelse till att göra det.
MEN trots att vi väljer att inte dela med oss detaljer om vårt eget sexliv så tycker jag (precis som du) att diskussionen i samhället i största allmänhet kunde vara mer tillåtande då det kommer till onani, och det är någonting som man kanske borde nämna mer i sexualundervisningen som ges i skolan. All förändring börjar någonstans, så förhoppningsvis kommer din generation att vara mer tillåtande och accepterande då det kommer till onani än vad tidigare generationer har varit.
Kram,
Tessi