P piller
23.06.2020
Hej. Jag har 2 frågor gällande att ta p piller. Jah började ta dem för cirka 1 och en halv vecka sedan men började inte ta dem på förata dagen jag hade mens eller alls då jag hade mens. Började bara en helt vanlig dag eftersom jag har väldigt oregelbunden mens och visste inte när jag skulle få nästa gång. Jag funderade hur länge jag borde vänta innan det är säkert att ha sex utan kondom med bara p piller som skydd. Jag har hört att man borde vänta ca 2 veckor, stämmer det?
Min andra fråga är om skyddet är nedsatt om man tog det bara 2 timmar för sent? Jag tar p pillren Daylette (Yaz). Det borde väl inte vara nedsatt om det bara dröjde 2 timmar, tog det direkt jag kom på. Fundersam 18 åring

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.06.2020
Hej,
Om du började med dina piller mitt under en pågående cykel så skall du använda en annan preventivmetod under de första sju dagarna.
Med p-piller (till skillnad från minipiller) är det inte lika viktigt att ta pillren på exakt samma tidpunkt. Visst är det bra om det finns en regelbundenhet i det, så att det exempelvis alltid är på morgonen man tar dem, men två timmar åt endera hållet har ingen betydelse.
Du kan alltid kolla i bipacksedeln om det finns någonting du är osäker på.
Kram
Tessi