p-piller
07.06.2021
Hej! Jag blir bara allt mera bekymrad även hur mycket jag än förtrycker det. Jag började ta p-piller hösten 2019 och jag såg en liten vikt förändring på ca3 kg vilket inte alls störde mig, men efter jag gick till kommunen efter mera p-piller satte hon mig på nya p-piller och då gick allting utför. Jag började gå extremt upp i vikt från 60kg till 75 kg på en kort period. Jag har sen dess stannat på 75kg. Jag bestämmde mig att ta upp det med henne men hon började istället påstå att det är inte alls möjligt att p-pillren gjort det utan det måste vara för mina vanor. Hon började försök provocera mig att säga jag börjar ät mera och ohälsommare vilket inte var sant. Jag äter regelbundet och inte ohälsosamt, jag hade som sagt inte alls ändrat på mina matvanor. Efter jag tjattat vidare om att jag inte ändrat någor började hon på argumentet att jag fått mera kvinnliga former och när jag kom in första gången hade jag pojk aktig form. Jag vet inte angående dessa kvinnliga form argument eftersom jag började puberteten tidigt och fick mens när jag var 10, så min utveckling kroppsvis hade nog stannat före jag började med pillren då jag var 17. Hon gick med på att jag får testa en annan men det gjorde alls ingenting. Jag går numera på gym 2 gånger i veckan även men ser inte den minsta vikt förändring. Jag är inte alls bekväm med min viktuppgång eftersom det fluxerad så kraftigt på kortperiod, jag skulle förstå om det skede över en längre och jag hade problem med viktförändringar men jag hade varit samma vikt i flera år. Jag känner mig misslyckad som människa på grund av denna vikt gång och galen att ens påstå det hade nånting med pillren att göra. Jag vet inte vad jag ska göra längre för hon vägrar att ge mig de pillren jag hade början för att ens testa om det gör skillnad. Jag vet heller inte om jag är redo att avgå pillren ifall det påverkar min akne som från början började ta dem för. Jag vet inte om detta ger mig hjälpa att skriva men åtminstone får jag en liten vikt bort från mina axlar. kr

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.06.2021
Hej,
Jag förstår att det känns jobbigt, dels att kroppen har förändrats så mycket på så kort tid, och dels att du kan känna dig överkörd av hur du blev bemött på preventivrådgivningen.
Det är inte vanligt att p-piller orsakar en så stor viktökning, så å ena sidan kan jag förstå att hon försökte utreda om det kan finnas något annat samband (t.ex. med levnadsvanor) men jag tycker ändå att man inom vården borde komma ihåg det allra viktigaste - att lyssna på personen som är på mottagningen. Jag kan inte alls svara på varför det byttes p-piller åt dig och varför du inte skulle "få" fortsätta med den sort du hade tidigare. Det kan hända att det finns någon logisk förklaring till det men på basen av det du skriver så vet jag inte vilken det skulle vara.
Det hon menade med dina "kvinnliga former" stämmer i väldigt många fall. Det handlar alltså om att man helt naturligt brukar öka i vikt från att man är 16-20 eftersom kroppen förändras från att vara en tonårings till en vuxens. Väldigt få vuxna kvinnor har samma kropp som de hade som 16-åringar och denna förändring sker oavsett om man äter p-piller eller inte MEN sällan brukar förändringen ske så snabbt som i ditt fall.
Jag kan absolut förstå att din kropp känns främmande just nu, och då menar jag ju inte att du skulle väga för mycket utan bara det att förändringen gick så snabbt att det känns som en helt annan kropp än den du hade tidigare.
Jag kan inte svara på om viktökningen beror på dina piller eller på någonting annat, men jag ser ingen anledning till att du inte skulle kunna testa en annan typ av piller för att se om det skulle påverka saken. Jag tycker att du skall boka tid till en gynekolog (för det var antagligen barnmorskan/hälsovårdaren du diskuterade med senast?). Alternativt hoppas på att hon har semester i Juli och boka en tid till preventivrådgivningen då och hoppas på att det är en annan barnmorska som är bättre på att lyssna. Givetvis kan du också gå till läkare privat, men det är en kostnadsfråga.
Många kramar
Tessi