P-piller och skydd
25.01.2021
Hej på er!
Jag har en fråga (eller flera) jag undrat över ganska länge. Har ätit cypretyl ganska länge nu emot min akne och det funkar även som mitt preventivmedel. Har rådfrågat läkaren som skrev ut p pillerna åt mig om jag kan äta ihop kartor, och det går.
Nu hade jag ätit ihop några kartor och tänkte, att de bra att ha min paus emellan, för mensen försökte också tränga sig fram märkte jag.
Nu är jag inne på 4 dagen av pausen och funderar (är jag skyddad direkt jag börjar sedan äta mina p piller igen?) dvs. 8 dagen (cypretyl är 21 tabletter och 7 dagars uppehåll så mensen kan komma) efter min 7 dagars paus vilket borde vara sista dagen 27.1, eller måste jag använda kompletterande skydd och vänta 7 dagar?, eller är det bara så i början när man börjar äta p-piller?.
Kan inflika att jag ätit p - piller i många år.
Har försökt googla och de flesta ställen ger de råd att man ska läsa på bickapsedeln hur p pillret funkar.
Har läst att man bara är skyddad första dagen av sin mens om man tar pillret då? Vad menas med det? Att jag inte ska ha min paus då? :) Dock har jag flera gånger läst men hittar bara om man glömmer piller eller vill skjuta upp sin mens osv.
Tacksam för svar
Fundersamtjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.01.2021
Hej,
Cypretyl fungerar på samma sätt som de flesta andra p-piller, d.v.s. kartan innehåller 21 aktiva piller, varpå man har 7 dagars paus. (vissa piller har 24 aktiva piller och 4 dagar paus, men principen är densamma.) Under dagarna du har paus (eller om det finns sockerpiller) så kommer tömningsblödningen. Då man börjar med sina piller (d.v.s. den första kartan och du inte har ätit p-piller förr) så kan du behöva använda tilläggsskydd (beroende på när i cykeln du börjar) men eftersom detta inte är din första karta så är du skyddad hela tiden.
Så förutsatt att du inte har haft en längre paus än 7 dagar, och du inte har glömt några piller mitt i kartan så är du alltså skyddad hela tiden - också under pauserna.
Det finns lite olika uppfattningar om hur hälsosamt det är att äta flera kartor ihop, men precis som du skriver så kan det hända att man får mellanblödningar i något skede och då är det nog bra att ta paus och släppa fram tömningsblödningen. Då har du en veckas paus - och börjar sedan på en ny karta på samma veckodag som förra gången. På så sätt är du hela tiden skyddad mot graviditet.
Skriv gärna in på nytt om någonting blev oklart.
Kram,
Tessi