Preventivmedel
08.01.2020
Hej, jag är 17 år och skulle vilja börja ta preventivmedel för vill int använd kondom nåmer. Jag kan inte ta p-piller eftersom jag har haft migrän 1 gång förr och min mamma har haft blodpropp.
Finns det några andra preventivmedel som jag kan använda?
Är mellan piller och mini piller ett bra alternativ och kostar det att ta de?? Vad får man dessutom för biverkningar?
Jag funderade också på en hormonspiral men då e frågan om de kostar någonting och isf hur mycket???
Vad får man för biverkningar av det och kan man använda tampong fast hormonspiralen är inne i typ livmodern??. Kan jag ha hormonspiral fast jag inte fött barn???
Är dessa 3 preventivmedel ens bra och funkar dom? Förstör det mina chanser att få barn sen??? 111

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.01.2020
Hej,
Du skriver att du har haft migrän, och att din mamma har haft blodpropp, så det bästa skulle vara om du kontaktade preventivrådgivningen i din hemkommun direkt och bokade en tid så att du fick diskutera saken direkt med dem. Eftersom det kommer nya sorters preventivmedel (nya och bättre märken) och nya forskningar hela tiden så är de som jobbar på preventivrådgivningen antagligen de somj vet allra bäst vad som skulle passa just dig med tanke på din hälsa.
Men rent generellt kan jag konstatera att såväl p-piller som mini-piller och spiral är bra preventivmedel. De påverkar inte din förmåga att bli gravid senare i livet. Biverkningar finns givetvis, men det är långt ifrån alla som upplever biverkningar och det kan variera väldigt mycket från en person till en annan. De flesta biverkningar är också övergående, så att det är främst de första månaderna som man kan känna av att någonting är annorlunda i kroppen.
Med spiral är det främst under den första månaden som man skall undvika att använda tampong, men efter det fungerar det som normalt. Man kan absolut använda spiral fast man inte har fött barn, och jämfört med t.ex. p-piller eller mini-piller så har spiralen den fördelen att man inte behöver minnas att göra någonting alls själv, och att de flesta blöder mindre (eller inte alls) med den.
I den kommun där du bor är dessa preventivmedel gratis för personer under 25, så det är inte en kostnadsfråga. Det du behöver göra nu är helt enkelt att kontakta preventivrådgivningen och boka en tid så får ni fundera över vad som skulle vara bäst för dig.
Kram
Tessi