Psykisk ohälsa..
23.05.2020
Hej! Jag har under en längre tid lidi av ångest å jag har fått hjälp via en person i skolan men nu då skolor tar slut å denhär person int kommer finnas nära mig längre så sku jag vila typ ha hjälp via nån annan.. är jätte jobbig, övertänker mycket, har låg självförtroende å emellan åt vill jag bara slippa lida... jag vet int rikti var jag ska få hjälp å vet int om jag vågar fråga mina föräldrar heller. Mer i hemliga rutan. Ångest
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
29.05.2020
Hejsan,
Tråkigt att höra att du mister ditt samtalsstöd nu när skolan slutar. Men det är annars jättefint att du känner att du skulle vara redo att fortsätta prata med någon annan. Skolkuratorer och skolpsykologer tar även sommarlov i alla skolor nu och det kan kännas jobbigt om man redan byggt upp ett förtroende för någon och så måste man ta en paus. Alla skolor har nog sina egen personal och de träffar endast elever från sina egna skolor.
Du skriver att du inte riktigt vet om du vågar berätta för dina föräldrar om att du har ångest. Jag tycker att du ska göra ett försök. Du har inget att förlora på detta och defintivt inget att skämmas eller känna dig mindervärdig för.
Här vill jag tipsa dig om ett par inspirerande Youtubeklipp mot det här att övertänka och älta saker:
https://www.youtube.com/watch?v=DeGdPBMcKwI
https://www.youtube.com/watch?v=nNUL1lCBgJE
Med vänlig hälsning
Camilla