Rädd för att blöda igenom
24.07.2021
Hej!
Jag har haft mens i ca 2år. Men efter varje mens blir jag orolig för nästa osv. Jag har hittills aldrig blött igenom men jag är så rädd att det skall ske.
Jag blöder i ca 6 dagar i streck och det är ganska mycket blod.
Hur skall man skydda från att inte blöda igenom. Jag använder bindor men vi har inte nå riktigt skyddande bindor. Så jag måste klara mig med det jag har. Hjälper det om man använder många par byxor på sig på samma gång och sätta bindor på många par trosor eller nåt?
Hur skall jag skydda mig från att blöda igenom???
Värst är att då jag har nästa gång mens så kommer jag inte att kunna gå till toaletten på många timmar. Så jag kan inte kolla läget var timme.
Finns det nå tips att skydda sig från att blöda igenom?
Jag är så rädd! Det är madrömmen att stå på en allmän plats med blod i byxorna...
Jag behöver tips, på riktigt! Rädd för att blöda igenom

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.07.2021
Hej.
Jag tycker att det är synd att det går åt så mycket av din energi på att fundera på denna sak, men rädsla är inte alltid en rationell sak. Å ena sidan är du långt ifrån den enda som är rädd för att blöda igenom, å andra sidan skulle det ju knappast vara en katastrof om det hände? Opraktiskt och lite genant kanske men alla människor vet ju vad det är och vad det beror på - och det kan ju seriöst hända vilken tjej som helst så ingen skulle uppfatta det som speciellt konstigt.
Men det du kan göra, en enkel lösning på ditt problem, är att skaffa menskopp. Du kan då använda både menskopp och binda - och på så sätt vara rätt säker på att du inte ens kommer att behöva byta binda eftersom koppen sköter sitt jobb. Och om du ändå skulle blöda förbi koppen så skulle bindan fånga upp det.
Menskoppar kan man köpa på nätet, i större varuhus, naturkostaffärer och på apoteket. Det är en lite större utgift än att köpa bindor men eftersom du kan använda samma kopp i många år så sparar det snabbt in sig.
Kram,
Tessi