Råddigt med min vän
27.08.2020
Hej! Jag har skrivit många gånger förut om min ena vän. Min kompis kanske måste flytta tillbaka till nyland för att socialen inte tycker hon kan bo kvar hos skn alkoholiserade mamma. Allt började med att jag och mina kompisar drack en hälj men så hade hon tagit sömntabletter medan hon drack och det märkte inte vi andra. Vi hämtade mina ena kompisars föräldrar och. de ringde ambulansen. Min kompis klarade sig utan extra skador men hon fick en barnskyddsanmälan. Det tog cirka en månad innan den kom fram till hennes föräldrar och nu har de börjat prata med socialen. Och idag sa min vän då att hon kanske kommer behöva flytta tillbaka till nyland. Allt dethär känns som mitt fel pga att vi drack med henne och det bara känns så fast jag vet att det inte var värt fel. Snälla hjälp mig vet inte hur jag ska tänka eller göra!!!

Ungdomsinformatör Kix svarar
28.08.2020
Hej!
Tack för din fråga. Ledsen att höra om din situation. Det låter som att det är tungt för dig och din vän och att ni har många stora känslor kring det som händer, det är förståeligt att det känns omtumlande.
Det är bra att höra att du redan vet att det inte var ert fel att blev som det blev. Det var ju din kompis som valde att ta piller och du hade ingenting med det att göra eftersom du inte visste. Men hjärtat förstår inte alltid det som huvudet vet, om vi säger så. Fast du med förnuftet förstår att det inte var ert fel, så är det svårt att få känslorna att också följa (vilket ju kan vara rätt frustrerande för en). Du kanske känner exempelvis skuld över att du var med, sorg över att din vän kanske måste flytta, rädsla över den läskiga situationen du var med om, och kanske även ilska över att hon tog tabletter när hon drack med er utan att säga något om det? Det är helt okej att du låter dig ha alla de här känslorna, fast de känns tunga.
Om du vill försöka reda ut dina tankar och få bättre koll på vad det är du känner så kanske du kunde sätta dig ner och försöka skriva ut det? Ett tips som jag har erfarit att hjälpt är att du skriver det som ett brev till din kompis. Du behöver sen inte ge brevet åt henne, utan det är mest för att få ut dina känslor på ett tryggt sätt som ingen annan behöver veta om (om du inte vill det). Det kan kännas befriande att sen också riva sönder brevet eller elda upp det (se till bara så det inte finns nåt annat i närheten som kan ta eld).
Ni gjorde absolut helt rätt som tillkallade en kompis föräldrar och ambulans! Det var modigt gjort. I mina ögon är det ett tecken på att ni verkligen bryr er om er vän, för det var säkert en obehaglig upplevelse. Det kan vara att det var något sånt din kompis också sökte efter, att få känna att någon verkligen bryr sig, men att hon inte visste hur hon skulle be om det på ett bättre och mindre destruktivt sätt. Det är ju lite svårt för mig att säga förstås eftersom jag inte känner henne.
Det kan kanske kännas som att det är en dålig sak att socialen har blivit inblandad och att en barnskyddsanmälan har blivit gjord, men vet du det är faktiskt en bra sak i längden. De finns där för att skydda henne. De kommer försöka hjälpa till så att hennes hemförhållanden blir bättre. Det de vill är att hon ska få må bra, precis som du också vill! Ni har med andra ord samma mål. Det är förstås trist om hon måste flytta till Nyland när ni är goda vänner. Förhoppningsvis kommer hennes mamma ta till sig den hjälp hon erbjuds från socialen och göra någonting åt sitt alkoholproblem, så att din kompis kan flytta tillbaka igen om hon vill det.
Som jag förstod det på ditt meddelande så är det inte helt säkert ännu om hon måste flytta. Medan ni väntar så kan ni ju försöka hitta kvalitetstid tillsammans och skapa många minnen som ni sen kan prata om medan ni väntar på att få träffas igen om hon flyttar. Och som tur är kan man ju ha videosamtal sen om ni bor på olika orter!
Sen hoppas jag också att du hittar tid till att ta hand om dig själv. Det att du var med när din kompis tog piller och drack har säkert varit upprörande. Om du känner för att prata med någon utomstående om det som hänt så kanske kuratorn eller skolpsykologen skulle kunna vara ett bra alternativ! De finns till för just såna här situationer :)
Hoppas det löser sig snart!
Kram, Kix