Ska jag söka hjälp?
25.01.2022
Hej!
Jag och min sambo har försökt bli gravida i ca 1 års tid. Jag har ganska långa menscyklar, i snitt 37 dagar. Borde jag söka hjälp för detta? Jag har aldrig gått på någon gynundersökning elr liknande och känner mig väldig osäker kring att göra det... Babyfever
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
26.01.2022
Hej,
Nu när ni varit ofrivilligt barnlösa i ett år har ni rätt till att söka hjälp! Ni kan endera vända er till gynpolikliniken eller till privata kliniker. Enligt erfarenhet vet jag att Lilja mottagningen i Vasa är fantastisk gällande fertilitetsfrågor. Så nästa steg är att du ringer ett samtal och bokar en tid. När du väl kommer dit kommer ni först endast ha ett samtal, om vad som kommer hända osv. Gynundersökning kommer du med stor sannolikhet göra någon gång under resan, men var inte orolig över den, de som utför undersökningen är mycket vana och varsamma! Jag brukar rekommendera att berätta för gynekologen om att man känner sig nervös! Lycka till!
Kram!
Malin