"skintags"
27.08.2020
Hej, har märkt nu i flera månader att jag har tyckt det är jätte obekvämt i rumpan när jag har underbyxor och vila byxor som helst, måste hela tiden justera trosorna i rumpan, och märkte nu först ikväll att jag har små skin tags (googla bilder) runt analen, just där det hela tiden skaver. Borde ja se en läkare eller något? Jätteirriterande och obekvämt, funderar också på att skaffa helt nya sorts underbyxor typ boxers, om det skulle hjälpa... Kissen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.08.2020
Hej,
Som du säkert har läst då du har googlat så är de inte farliga, men kan vara irriterande och i ditt fall verkar de vara det. Jag kan också tänka mig att området kan vara lite svårare att hålla rent och torrt p.g.a. dem. Det som i ditt fall behöver uteslutas är att det inte rör sig om t.ex. kondylom, som kan ge lite liknande hudförändringar.
Jag tycker att du skall boka tid till en läkare och diskutera saken. I de fall där man upplever problem av dem så kan de avlägsnas och det är oftast inte speciellt svårt. Om det görs via den offentliga vården (hvc) så borde det inte heller kosta mer än normal års/besöksavgift. Jag förstår att det kan kännas jobbigt att besöka en läkare och diskutera en så privat del av kroppen, men du kan vara helt säker på att alla läkare har hört och sett konstigare saker, så det är ingenting du behöver vara pinsam över.
Kram
Tessi