Smittorisk
12.01.2020
Hej, undrar hur stor chans det är att jag har fått munherpes av min kompis. Vi var på cafe här om dagen och jag tänkte inte på att hon hade blåsor I munnen inte runt, så hon tog en gaffel åt av mitt bröd sedan tog jag gaffen och åt efteråt med den. Hur stor chans är det att jag nu också har munherpes? Och när kmr jag få symtom isf? Tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.01.2020
Hej.
Du skriver att din kompis har blåsor i munnen, men inte runt. Är du med andra ord säker på att det verkligen är herpes eller kan hennes blåsor i munnen bero på en förkylning?
Herpesviruset är väldigt vanligt, och det är ofta någonting som människor kan vara bärare av utan att de själva vet om det eller de har några som helst symtom av det. Att smittas med herpes via en gaffel känns inte speciellt sannolikt, men ingenting jag kan utesluta heller eftersom jag inte vet hur det gick till.
Det enda jag med säkerhet kan konstatera är att ingen människa kan svara på när och om du isf får några symtom. Det kan hända att du får det inom ett par veckor - men det kan också hända att du får det först om några år, eller aldrig. OM du skulle få symtom så finns det inte heller något sätt att med säkerhet veta att det var din kompis som smittade dig. Om du i något skede t.ex. har kysst någon så kan det lika gärna vara den personen som smittade dig.
Ta det lugnt. Visst skall man undvika att t.ex. kyssas med en person som har aktivt munherpes - men det var ju inte heller det du gjorde. Så det är omöjligt för mig att säga om det är munherpes din kompis har, om det kunde smitta på det sätt du beskriver och om du själv skulle få några som helst symtom av det även om du fick viruset.
Sluta stressa, du kan bara följa med.
Kram
Tessi