Snabbt svar!! (Mellanblödning)
30.06.2020
Hej!! Jag tror jag fått en mellanblödning för började blöda 24 juni (2 veckor innan min mens skulle börja) och har blödit nu i snart 7 dagar och det kommer ganska mycket så undrar bara är det mens eller mellanblödning? Och om det är en mellanblödning vad kan det bero på och hur länge kommer den fortsätta? Finns det någo jag kan göra för att den ska sluta? !

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.06.2020
Hej.
Eftersom den pågått så länge så låter det mer som din mens än "bara" som en mellanblödning, men kroppen är ju inte en maskin så det finns inte direkt några regler för hur den skall fungera heller.
Oftast får man inte veta vad det beror på att man får mellanblödningar eller att mensen nån gång är oregelbunden - det bara blir så. Men det betyder inte nödvändigtvis att någonting är fel utan oftast betyder det bara att kroppen stressat/fått en liten obalans i hormonproduktionen. Det är oftast inte någonting som man kan göra någonting åt utan man får bara följa med, och om det pågår länge eller om det finns någonting annat som känns oroväckande med det så kan man kontakta preventivrådgivningen.
Försök att ta det lugnt och komma ihåg att äta och sova, så brukar kroppen själv sköta om resten.
Kram
Tessi