Socialångest?
04.04.2020
Hej! Jag har hela mitt liv haft obehag av att umgås med andra och prestera inför andra. Jag börjar alltid må illa, alltså jag spyr, skakar och får tungt att andas. Nu har jag börjat skicka med en kille och vi är på G så att säga. Men jag är så nervös inför att träffa honom, jag är inte rädd elr nervös över killen ifråga utan hur han ska hantera min nervositet/ångest. Det är ofta så, även när jag ska ut på baren, jag blir på förhand nervös för min nervositet/ångest jag kommer ha i stundens hetta. Vad ska jag göra? Kan en psykolog hjälpa mig med det här för nu har det börjat hindra mig i vardagslivet. Känns som att jag är ensam om att ha det här problemet, många i min närhet "dumförköarar" mig. Yyyy
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
06.04.2020
Hej!
Det finns flera olika yrkesgrupper som kan hjälpa dig. Psykolog, kurator eller psykiatrisk sjukskötare är de yrkesgrupper som du i första hand behöver komma i kontakt med. Om du studerar så kontakta din studerandehälsovård, om du är arbetslös eller arbetar så kontakta ditt eget hvc’s mentalvårdsteam/psykiatriska sjukskötare för att få hjälp att få den samtalskontakt du behöver. Tjänsten är gratis på båda ställena och det är lågtröskelmottagning som gäller. Du kan titta på deras hemsidor, alla vårdinrättningar har idag info på nätet, eller ringa via växel/chatta.
Hjälp finns att få! Det är jätte bra att du söker professionell hjälp!
Kan du berätta åt den här killen att du är nervös? Då är ert möte iallafall lite avdramatiserat innan och det kanske inte känns lika jobbigt för dig. Googla gärna på andningsövningen Andas i fyrkant, eller boxandning, och öva in den så att du sen kan använda den då du behöver. Den hjälper till att lugna ner en och fokusera på annat än ångest och nervositet. Jag kan också rekommendera appen Headspace som många använder och tycker om. Det är en mindfulness och meditationsapp som hjälper en att lära sig fokusera på att vara närvarande i nuet, någonting som är viktigt för alla vi mänskor.
Varma hälsningar, Diana