Spretar med armarna
21.03.2020
Hej, när jag blir glad, hypad eller får massa energi i mig brukar jag oftast börja vifta/spreta med mina armar. Vissa människor tror jag är autism men det kan jag inte hålla med om eftersom jag inte har det. Jag tror kanske det kan vara tics. Eller vad säger ni? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.03.2020
Hej,
Det är nog jättesvårt att veta vad det beror på på basen av det du skriver, men jag tror inte att du behöver fundera över vare sig autism eller tics - kan det inte helt enkelt vara för att du spänner dig då du blir exalterad? Jag tycker inte att det låter speciellt konstigt. Olika människor reagerar ju olika då de blir "upp i varv", men om du tänker på människor som blir glada eller hypade så är det ju ganska vanligt att det syns på deras kroppsspråk på något sätt, man känner lite att man "måste" hoppa eller klappa i händerna för att få utlopp för spänningen och upphetsningen.
Nu vet jag ju inte hur det ser ut då du blir "spretig", men bara på basen av det du skriver så tycker jag inte att du skall göra det till ett problem om det inte är det för dig personligen.
Kram
Tessi