Stringtrosor
16.07.2018
Hej jag provade min systers stringtrosor igår av nyfikenhet. Första gången och jag tycker det kändes jättehäftigt och vill ha mina egna, men tror inte pappa kommer gilla det. Hur ska jag prata om det med honom? Eller ska syrran och jag ha det som hemlis, vad tror ni är bäSt?

Ungdomsinformatör Ida svarar
17.07.2018
Hej!
Det som är bästa alternativet att använda är bomullstrosor dvs. inte syntetmaterial. Om man använder stringtrosor kan man få skavsår, för dom är smalare. De finns också en chans att bakterier från ändtarmen tar sig till slidan för att du använder stringtrosor.  Så stringtrosor är inte de bästa alternativet.
Med tanke på din ålder, så borde du nog vänta i några år fören du börjar använda stringtrosor. Du hinner nog använda stringtrosor. Sen när du väljer att köpa stringtrosor kan du ha i åtanke att inte använda dem varje dag och att du köper dem i rätt storlek(inte för tajta), detta är för att ditt underliv ska må bättre.
Om du ändå väljer att börja använda tycker jag nog att du bör prata med din pappa om de, förr eller senare så kommer han att få reda på de. Stringtrosor är inte så häftigt, de orsakar ofta mer problem för hälsan och är dessutom obekvämt. ;)
Kram, Ida