Tampong
26.09.2020
Hej! Jag vill jättegärna börja använda tampong. Skulle kännas såå mycket smidigare och fräschare än en binda. Men ja e ju såklart lite rädd o vill fråga lite saker. Jag har en gång lyckats få in en tampong, men den satt inte rätt och gjorde ont så ja blev rädd o drog ut den. Det var i slutet av min mens så testade inte fler gånger. Men jag är rädd att dra ut den sen, nör den är full med blod. Har hört att det ör det som är det obehagligaste. Hur ska jg göra? Tänk så vågar jag inte dra ut den när den är så stor? Sen undrar jag också hur långt in den ska? Ska man liksom kunna se den med typ en spegel om man tittar, allyså som botten av den, ska den vara typ jämnsmed allt annat där eller ska den verkligen in så man inte ser den alls? Och man ska väl inte känna av den sen om man tränar oså? Kan den gå vilse där? Alltså typ försvinna bort nånstans så man ej hittar den? Sen har jag hört om typ TSS, vad är det? Skq man vara otolig för det? Kan jag göra npgot för att undvika att få det? Är det farligt och hur vet jag att jag fått det isf? Är det något viktigt tips jag kan tänka på när jag ska försöka använda den? Eller något jag inte borde göra? Det är väl inte liksom farligt på nåt sätt, nog kan man väl bra använda? Förlåt för mycket frågor, men tacksam för svar!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.09.2020
Hej.
Det kan vara lite knepigt att få in tampongen så att det känns som att den sitter bra - eller rättare sagt - så att den inte känns. Om tampongen sitter rätt så skall den egentligen inte kännas så mycket. Naturligtvis är man medveten om att den är där, men det skall inte göra ont eller kännas obekvämt.
Då du sätter in tampongen så skall du försöka sätta in den så långt som möjligt. Den skall med andra ord inte synas utan endast snöret skall vara utanför. Slidan är inte ett hål dit någonting kan försvinna upp, så den kan inte vandra iväg någonstans.
TSS är en förkortning av Toxoc shock syndrome, som är ett förgiftningstillstånd som kan uppstå om du har in en tampong för länge. Det är idag väldigt sällsynt eftersom de flesta vet att tamponger inte får sitta inne mer än max 6 timmar i sträck och även tampongerna är gjorda av annat material där inte bakterierna förökar sig lika lätt som de gjorde förr i tiden. Så länge du sköter om din hygien och byter tampongen minst var 6 timme så behöver du inte oroa dig. Men du skall inte sova med en tampong, utan då är menskoppen ett bättre alternativ om du inte vill använda binda. (eftersom koppen är gjord av silikon så förökar sig inte bakterierna alls på samma sätt i den, så det är mer hygieniskt.) Du märker av TSS på att du plötsligt får hög feber i samband med magsmärtor och illamående - men som sagt, det är ovanligt. Jag själv känner inte till ett enda fall irl utan har endast läst om det.
Då tampongen är full så är den nästan lättare att få ut än då den är torr, eftersom den inte "tar fast" lika mycket i väggarna inuti slidan. Så många gånger är det mer smärtsamt och obehagligt att ta ut en "tom" tampong än en full. Jag tror därför inte att du behöver oroa dig över det. Och om du tycker att det är knepigt att få in tampongen så kan du lägga lite vaselin på toppen av den så slinker den in lättare.
Olika människor tycker lite olika då det handlar om mensskydd. Vissa tycker bäst om tampong medan andra tycker om menskopp eller binda. Personligen tror jag inte att det finns något alternativ som skulle passa perfekt för alla utan man får nog testa sig fram lite. I början och slutet av mensen då man vanligen blöder mindre så kanske det funkar bättre med binda, och de dagar man blöder mer kan man ha tampong eller menskopp. Men så länge du alltså sköter om din hygien så är det bara att experimentera fritt för att komma fram till vad som är rätt just för dig. Lycka till :)
Kram
Tessi