Tandställning
08.01.2020
Hej! Är en 19-årig tjej som har komplex över mina tänder. Tycker dom är så pass sneda att jag till och med har problem att tala med folk för vill inte visa tänderna, skulle heller aldrig skratta eller le så att tänderna syns, vilket är jättejobbigt.
Vad finns det för alternativ till tandställningar och vad är priset på dem? Ska jag vända mig kommunalt eller privat? -

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.01.2020
Hej,
Vad synd att de inte har åtgärdat dina tänder redan i ett tidigare skede. Jag förstår på basen av det du skriver att du upplever dina tänder som ett problem, så det skulle vara bra om en tandläkare kunde ta sig en titt på dem så ni kan planera vad som kan göras och vilka alternativ som finns.
Jag rekommenderar att du börjar med att boka en tid till den kommunala tandvården och talar med en tandläkare där. Servicen kan se väldigt olika ut från en kommun till en annan, så jag har svårt att uttala mig om vad som kan göras kommunalt, och vad det isf skulle kosta, men någonstans måste man ju börja. Skulle det visa sig att den kommunala tandvården inte kan hjälpa dig så kan de säkert hänvisa dig vidare till en duktig privattandläkare.
Jag hoppas att du får hjälp, så att du kan vara stolt över ditt leende.
Kram
Tessi