Tjejer slår killar
23.06.2019
Hej min fråga är vad känner killar om de blir slagna av en tjej mer om det är en en tjej de gillar typ som en vän. Asså när tjejen inte slår så hård heller utan mer spontant utan att tjejen menade att det faktiskt ska göra så ont. Sarah

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.06.2019
Hej,
Jag tycker kanske i största allmänhet att det är en dålig idé att slå andra, trots att det är "på skoj" och "inte så hårt". Skulle killar gå omkring och slå tjejer "på skoj" och "inte så hårt" skulle det ändå ge upphov till debatt, eftersom "på skoj" är väldigt subjektivt. Så jag tycker att det samma borde gälla även andra vägen. Jag vet ju att det inte är våld du avser, utan mer en vänskaplig boxning i axeln typ, men jag tycker att du borde hitta en annan form att visa tillgivenhet på.
Det är ett faktum att det förekommer våld riktat mot män även från kvinnors sida, och även om jag vet att det inte är våld du avser så är problemet i många fall det att killar har betydligt svårare att säga ifrån om våldet kommer från en tjej eftersom det anses nästan omanligt att bli slagen av en tjej. Så även om han skulle tycka illa om det, eller tycka att det känns jobbigt så är det möjligt att han inte skulle säga det eftersom han inte vill framstå som svag. Förstår du hur jag menar?
Det är omöjligt att säga hur killen reagerar på saken, och vad han tycker om då du slår honom. Det är möjligt att han uppskattar det som fysisk kontakt eller beröring, men mitt förslag är att du/ni helt enkelt skall hitta ett annat sätt att röra vid honom om det är det du vill göra, alternativt att verbalt "ge tillbaka" då han retas med dig.
Kram
Tessi