Typ kärlek
25.05.2020
Alltså detta är lite oklart för mig men alltså får en 03a och en 06a va TSM om man inte har sex, eller får man? Bikkokk

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.05.2020
Hej,
Om man inte har ett sexuellt förhållande så spelar åldern egentligen ingen roll överhuvudtaget.
Men handlar det om att sex på något sätt är inblandat så bör man minnas att det i Finland finns en skyddsålder på sex som är 16 år. Det innebär inte man alltid skulle bli bestraffad eller få någon dom om man är yngre än så, men i ert fall -  där den ena är 14 och den andra är 16 så är det från en laglig synvinkel inte okej.
I dessa fall brukar man ta hänsyn till hur nära varandra man är åldersmässigt och mognadsmässigt. Precis som du vet så finns det 14-åringar som har sex, men det är inte alltid bra att de gör det eftersom de inte nödvändigtvis har den mognad som skulle behövas för att fatta sådana beslut. Detta märks t.ex. på att man slarvar med att skydda sig mot graviditet/könssjukdomar och att man inte är tillräckligt mogen för att våga säga ifrån om man egentligen inte VILL. Det är just därför skyddsåldern finns - för att undvika att barn blir utnyttjade av äldre personer.
På sikt är det bästa ni kan göra att lära känna varandra på alla tänkbara sätt innan ni kommer så långt som till sex. Ni HINNER ha sex, och det är oftast till en fördel att låta det ta tid. Njut av att lära känna varandras kroppar och sexualitet utan press på att "göra det". Vem som helst kan ha sex - men att hitta någon som man kan låta det ta tid med och njuta av att upptäcka saker på vägen är mycket mer värdefullt.
Se alltså till att ni båda vill samma sak och att ni har det ordnat med preventivmedel innan ni överväger att ha sex.
Kram
Tessi