Varför så nervös
15.03.2020
Hej, jag vet inte om det är ångest eller nervositet men alltid typ när jag ska resa någonstans med flyg utomlands eller något annat planerat ska jag alltid bli i förväg när jag sitter o väntar nervös i benen. De känns som det går typ myror på benen eller att jag inte kan sitta still. Hjärtat dunkar snabbare men sen går de över när man är klar med allt. Vet inte varför de är så ? Lole

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.03.2020
Hej.
Det låter helt normalt. Det är väldigt stor skillnad från person till person hur nervös man blir innan nya upplevelser och på vilket sätt det visar sig. Men jag tycker att det är viktigt att du vet att det inte är ett "fel". Antagligen blir du nervös oavsett om det är en rolig eller jobbig upplevelse du står inför. Det handlar om att din hjärna och din kropp försöker förbereda sig på den nya händelsen. (Ibland är det ju inte ens en ny upplevelse, men ändå någonting som kräver en viss uppmärksamhet).
Anledningen till att det känns som myror i benen är att blodet samlas i dina stora muskler för att du skall kunna slåss eller springa. Det låter lite bisarrt att det är så men kroppen har sist och slutligen inte utvecklats så mycket på de senaste 20 000 åren så den är mer eller mindre ännu programmerad för att slåss eller springa undan från vilda djur då den upplever nervositet. Det är av samma anledning som hjärtat slår snabbare (för att snabbare få ut blodet) och det kan börja sticka i fingrarna. Man behöver inte vara rädd för dessa känningar - det är inte någonting som är fel utan egentligen helt rätt, det handlar bara om att kroppen överreagerar lite. Precis som du skriver så går det oftast över ganska snabbt.
Då det inträffar kan du försöka påverka det genom att andas riktigt djupt och långsamt, och att registrera vad som händer i din kropp - så vet du ju att det du känner är helt ofarligt.
Kram
Tessi