Vikten i ett förhållande
11.01.2020
Hej, jag och min pojkvän har varit ihop i 4 år. När vi träffades tränade vi båda regelbundet. Men under det senaste två och ett halvt år så har min pojkvän ökat mycket i vikt. Det känns hemskt ibland att erkänna detta men det har påverkat min attraktion till honom. Han har försökt att ta tag i det och jag har alltid varit med och stöttat. Men det faller alltid tillbaka till samma dåliga vanor. Jag märker att han ibland skäms över sin kropp och jag har pratat om det med honom, men det är ett väldigt känsligt ämne och ibland kan man råka säga fel saker..Jag vet att i hans familj är alla lite större eller överviktig, så jag antar att det går i släkten. Vi bor för tillfället inte tillsammans utan bor vid våra föräldrar så jag kan inte påverka deras kost hemma.
Min fråga är vad skall jag göra för att hjälpa honom och vad ja kan tänka på. E-S

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.01.2020
Hej,
Som med många andra fenomen då det gäller levnadsvanor och hälsa, t.ex. rökning, användning av alkohol, stillasittande o.s.v. så är det egentligen bara personen själv som kan ändra på sina egna vanor. Din pojkvän är inte ett barn, och du har ingen rätt att bestämma vad han äter, det enda du egentligen kan göra är att själv föregå med gott exempel och försöka få honom intresserad av att göra den förändring som behövs.
Han är antagligen mycket väl medveten om att hans kropp har förändrats - men risken är att det får en nästan motsatt effekt om man tjatar eller ger den andra personen dåligt samvete över sina val (nu menar jag alltså inte att det är det du gör, bara att du skall se upp för det.) Finns det någon specifik anledning till att han slutade träna?
Du skriver att han har försökt ta tag i det, och att du har varit med och stöttat, och det är exakt det du skall fortsätta göra. Det är bara han som kan fatta beslutet - men naturligtvis känns det roligare om man har någon som peppar en. Jag tror att bara han skulle komma igång med träningen igen så att han skulle se fördelarna med det så skulle han kanske ändra sina vanor. Det är givetvis svårt att påverka hur de äter hemma hos honom, men kanske ni tillsammans kan laga mat då tillfälle ges - så att det också skulle vara en positiv sak som ni kan göra tillsammans?
Försök att motivera och ge stöd. Resten är upp till honom själv.
Kram
Tessi