Sen Mens
17.10.2019
Min mens är sen 4 dagar, är orolig över det för har hadd mens snart i 4 år och i ca 3 år har jag haft regelbunden mens. Har gått ner 2kg nu under kanske en månad vet inte heller varför kan det bero på att min mens är sen. Har liksom tränät förr 3 gånger i veckan + ridning en gång men nu under dom senaste två veckorna har jag minskat ner det till 2 gånger + en gång ridning då så jag skulle gå upp till den vikt jag varit vid. Hade inte som mål med tränandet att gå ner i vikt mera att få former och muskler osv.. men min fråga lyder är det normalt att min mens är sen fast den har varit regelbunden i ca 3 år? Snabbt svar skulle inte skada! Orolig osv

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.10.2019
Hej.
Det är ingenting onormalt med att mensen är 4 dagar sen, snarare skulle det vara konstigt om mensen alltid var exakt regelbunden månad efter månad och år efter år.
Menstruationscykeln påverkas hela tiden av allting man gör, så det kan hända att det är dina ändrade träningsvanor som påverkat saken, men det kan också bero på någonting helt annat och oftast får man inte veta vad det beror på. ALLA tjejer har nån gång försenad mens, men så länge den dyker upp en gång i månaden så brukar den räknas som ganska regelbunden - trots att det kan kasta med några dagar.
Så ta det alldeles lugnt och stressa inte. Så länge du inte behöver oroa dig över att du skulle vara gravid så behöver du inte göra någonting annat än vänta.
Kram
Tessi