ångest
23.08.2021
jag har känslan av att jag inte vill växa upp och släppa tag i det förflutna. Hur blir man av med de tankarna och känslorna.

Ungdomsinformatör Kix svarar
30.08.2021
Hejsan!
Tack för din intressanta fråga. Den är lite knepig att svara på eftersom det är en väldigt stor fråga, men jag försöka ska göra mitt bästa utan att det blir allt för filosofiskt och så hoppas jag på att du får något ut av mitt svar :)
Jag ska börja med att säga något som jag ser som grundläggande i det hela: Förändring är läskigt för människor. Det är det för de allra flesta, om inte alla. För förändring betyder ju att man går från något som man har vetat hur det funkat, alltså nåt på det viset varit tryggt, till outforskat område (både mentalt och fysiskt), vilket kan kännas otryggt = obehagligt. Det som är lite ironiskt med det här är att man också kan känna så när man går från något som är skadligt till något som är bra. Säger inte alls att det är så för dig nu, utan ville mest lyfta upp hur mycket den här känslan är en del av att vara människa :)
Med åldern brukar man bli bättre på att kunna hantera såna här känslor, för att man lär sig att det ändå inte är så farlig, man blir säkrare i sig själv, och lär sig att det mesta oftast löser sig. För oavsett vad som ändras omkring en så är man ju alltid den man är, så man behöver hitta trygghet i sig själv. Däremot så utvecklas man ju själv också hela tiden, ens värderingar ändras och man lär sig hela tiden mera, men den du är innerst inne förblir densamma. Och att utvecklas är ju typ som att ”level up” hela tiden :)
Sen undrar jag vad du förknippar med orden ”att växa upp”? För det kan betyda väldigt många olika saker beroende på vem man frågar. Det kan ibland kännas som att man förväntas växa upp i ett visst mönster – gå en viss utbildning, få en partner, ett fast jobb, skaffa hus, skaffa barn, etc... Men man måste inte alls göra livet i det mönstret om man inte vill! Du själv får bestämma vad det innebär för dig att bli äldre. Om det inte känns som att den mall som jag nyss beskrev passar dig – så gör nåt annat. Sen så måste man heller inte bli tråkig bara för att man växer upp :) Försök hitta positiva saker med att tiden går framåt, saker som du ser fram emot att göra exempelvis när du har en mera stabil ekonomi. Att våga ha drömmar och mål framåt gör att framtiden känns ljusare.
Ingen kan tvinga en att släppa taget om det förflutna. Oavsett vad man menar med att släppa taget om det förflutna, så kommer det förflutna alltid vara en del av vem är. Alla erfarenheter vi går genom så bygger på oss som personer och blir en del av oss, men vartefter det kommer nya erfarenheter så kanske vi tänker om lite angående innebörden i de gamla. Tänk det lite som att du har ett bibliotek i ditt huvud där du sparar alla livets erfarenheter. I början så sparar du på allt, för du har inget att jämföra det med i hur viktigt eller oviktigt det är. Men vartefter tiden går och du får mera livserfarenhet så börjar du sortera om i erfarenheterna, kan kategorisera det bättre, och kanske sållar ur lite med vad du sätter in dit. Vissa saker som en gång var viktiga kanske du har lagt nånstans längst bak, för att du med tiden konstaterat att det kanske inte var så viktigt heller, men de får ändå vara med där för att en gång var de viktiga. Så du behöver inte släppa taget om det förflutna, men låt också andra, nyare upplevelser få ta plats i ditt ”huvudbibliotek”.
Ifall man har upplevelser som är jobbiga som man VILL släppa men inte känner att man kan, så kan det hjälpa att man pratar om det med en professionell.
Nu blev det här ganska ”flummigt” skrivet, men om du vill fortsätta prata om saken mera i detalj så får du gärna skriva en till fråga :)
Det som jag tycker att du ska försöka jobba på nu är att vara i nuet. Det är bra att man är medveten om det som varit, och viktigt att man också har drömmar framåt. Men sist och slutligen så lever man bara dag för dag. Så försök att ta hand om dig själv, och fylla dina dagar med sånt som du mår bra av och som gör dig glad. Att skriva en tacksamhetsdagbok kan hjälpa, alltså att man varje kväll innan man går och lägger sig skriver ner minst 3 saker som har varit bra under dagen, eller sånt som man allmänt är tacksam över. Det övar huvudet att känna att man är trygg och att man har positiva saker i sitt liv.
Lycka till!
Kram, Kix