Arg
11.04.2020
Jag är arg hela tiden. Konstant arg och otroligt lätt irriterad. Detta gör ju att vi får problem inom familjen och mycket bråk (jag är äldst av 4 syskon) Varför är jag så arg?
Cecilia Yrttiaho

Ekonom och utvecklingspsykolog Cecilia svarar
20.04.2020
Hejsan!
Tack för din fråga! Usch då, det där låter inte alls som en trevlig situation att befinna sig i. :( Lite svårt att ge dig ett jättebra med så lite info, men några tips kan jag försöka komma med! Är det något särskilt som irriterar dig, som du kan undvika? Situationer, personer och så vidare. Kanske är det en bra idé att du drar dig undan t.ex. hemma när du känner att ilskan kommer, för att undvika bråk. Ett annat tips är att gå ut i naturen! Ut och gå längs en väg, i en park, i en skog - i naturen är det svårt att vara arg! :) Har du dessutom bra musik att lyssna på samtidigt, eller en ljudbok som intresserar dig, så har du goda chanser att bli på bättre humör! Försök att göra mera av sådant som gör dig glad, känslan kanske inte håller hela dagen men i alla fall en stund! Mitt sista tips är att du ska fundera på om det finns något du är arg på som du kan reda ut, t.ex. något som har hänt. Kanske finns det något i bakhuvudet som plågar dig och som du kan reda ut med någon. Kom också ihåg att vara tacksam för allt fint du har i livet. <3
Sköt om dig!
Hälsar Cecilia