Depression
26.07.2020
Har länge mått dåligt och gjorde nyligen slut med min pojkvän, vilket gjorde att allt har förstörts. Är man alltid ledsen om man är deprimerad eller kan man vara glad ibland? Känner ingen ork för något och ingenting känns intressant nåmer, men kan ändå le ibland liksom, är jag deprimerad?
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
28.07.2020
Hej,
Om man är deprimerad så kan man också ha bra dagar, eller bra stunder då man mår bra och är glad. Ju djupare depression man har desto färre bra dagar och bra stunder har man. Man kan komma ur en depression, det är viktigt att prata med någon professionell som kan hjälpa en med det. Om du är deprimerad eller inte kan jag inte svara på utan att träffa dig och göra en utredning. För att utreda om det är frågan om en depression använder man ett test som grund och efter det är det en läkare som ställer diagnos genom att träffa och prata med dig med testet som hjälp. Enbart test ger ingen diagnos.
Om man varit ledsen/nedstämd/känner att ingenting är roligt eller intressant i 2 veckor så behöver man söka hjälp. Det gör man via sin skolhälsovård, eller via sitt eget hvc, sedan beror det också på var man bor vart det är man hör i olika åldrar. Den här tjänsten är gratis, det kostar ingenting att besöka eller kontakta hvc i ett sådant här ärende. Det är också gratis att prata med skolkuratorer och ifall ens kommun använder till exempel Ungdomsstationen Klaara (som finns i Vasa) är också det gratis att få samtalsstöd från dem. Enklast är det att kontakta eget hvc som hjälper dig framåt, det är ännu någon vecka tills skolorna börjar så jag skulle rekommendera att du tar kontakt med ditt hvc. De flesta hvc:n har bra info på deras nätsida, men om du inte hittar det du söker så ring via Sjukvårdsmottagning och berätta vad du söker.
Varma hälsningar, Diana