Deprimerad?
24.01.2021
Hej (:
Jag undrar om jag kan vara deprimerad.
Har mått under några månader nu (3 eller 4) typ dålit varje dag. Mår större del av dagarna i en vecka dålit och större del av dagen. Jag gråter nästan varje dag och jag har ingen ork. Jag är hela tiden trött, fastän jag sover 8/9 h varje natt och jag har ingen motivation. Mesta del av min fritid går till att bara vara på telefonen, går i fotboll också så tränar 5ggr i veckan men resten av fritiden går åt att bara slöa. Antingen är jag inte alls hungrig och äter inget och emellanåt överäter jag. Jag har inte tankar att ta livet av mig för jag skulle aldrig kunna lämna min familj och vänner, men jag önskar ändå att jag inte skulle leva. Har börjat gå dålit i skolan och jag har dålit minne och kan inte koncentrera mig på det läraren säger på lektionerna.
Javet att det kan vara svårt att veta om jag är deprimerad eller inte meen låter det som om jag skulle kunna vara det? Vad är "tecken" på att man kan vara det?

Ungdomsinformatör Kix svarar
26.01.2021
Hejsan!
Tack för att du skrev in till oss. Ledsen att höra att du haft så tunga känslor de senaste månaderna.
Det är ju förstås svårt för mig att säga så här på distans över text huruvida du är deprimerad eller inte, men symptomen du beskriver tyder nog på det. Alla människor är nedstämda i perioder, men när det börjar dra ut längre än två veckor i sträck och känslan sitter i så gott som varje dag så är det troligt att det rör sig om någon typ av depression. Men oroa dig inte, även om det skulle vara det så går det absolut att fixa, men det är bäst att söka hjälp för det kan vara för tungt att försöka fixa det själv, och det här är heller inget man ska behöva bära på själv :) Kanske du kan börja med att boka en tid till kuratorn eller skolhälsovårdaren, eller någon dylik vuxen som kan hjälpa dig att hitta vidare?
Symptom på depression är bland annat följande (man behöver inte ha alla, oftast är de blandade beroende på vem man är som person från förr):
• Att saker som var roliga förut inte upplevs som roliga längre.
• Att man inte ”känner igen sig själv längre”, förändrad personlighet.
• Nedstämdhet och att man gråter oftare än vanligt.
• Att man snabbare blir ilsken och irriterat
• Att man ”inte känner någonting”
• Dödslängtan
• Låg självkänsla
• Förändrad aptit
• Förändrade sömnvanor
• Att man isolerar sig själv från sina nära och kära.
• Kroppsliga besvär som exempelvis magont och huvudvärk.
• Trötthet, svårt att koncentrera sig.
• ...med mera.
Det jag undrar är om det har hänt nåt skilt i ditt liv på sistone som bidragit till att du börjat känna dig så här nedstämd och ledsen? MEN, ibland kommer såna här känslor också bara smygande – att det varit lite för mycket lite för länge helt enkelt. Plus att vi haft den här viruspandemin vilket varit en kris för hela samhället, OCH att vintermörkret kan vara tungt för vissa.
Det du själv kan göra nu är att ta hand om dig själv och dina grundbehov – försök hålla rutiner och se till att äta och sova tillräckligt. Det är bra att du rör på dig i och med fotbollen, så länge som du inte känner att det blir för mycket stress kring det. Motion är jättenyttigt när man är nedstämd! Att hålla rutiner är också viktigt, annars blir det lätt en ond cirkel av saker. Försök hitta på grejer du brukar tycka om (typ att umgås med vänner i den mån det går i dessa tider), fastän det kanske inte känns lika roligt som vanligt just nu.
Hoppas det reder upp sig snart! Du kan alltid skriva in hit igen om du vill prata av dig mera.
Många kramar, Kix