Gråter hela tiden
07.01.2021
hej! Är en 15årig tjej som känner att mitt mående är en berg och dalbana. Har sedan september varit ganska känslig, gråtit och känt mig nedstämd. Det har varit så att jag gråtit ibland flera gånger per dag men inte så jätte länge men känt att livet är hopplöst och att jag inte orkar. Efter jag har gråtit blev jag oftast på bra humör. Att jag gråtit har berott på flera saker. Har haft och har fortfarande en väldigt skakig kärleksrelation, känner mig stressad kring skolan och drama med vänner. Nu började jag på p-piller för 2 veckor sedan och har sedan dess blivit jätte känslig. Men det värsta är att jag nu inte ens vet varför jag gråter. Det är som att tårarna bara rinner och tycker det är väldigt jobbigt då jag inte ens kan vara ute och ha roligt utan att gråta när jag börjar tänka på saker som har hänt. Jobbigast är det när jag ska sova men kan inte sova då tårarna bara rinner och jag bara känner att jag inte orkar. det tar liksom ont i kroppen och kan gråta så mycket så jag får svårt att andas Vet liksom inte vad jag ska göra för att göra det bättre då jag inte vet vad det är? ska jag söka hjälp? vad låter det som för problem?

Ungdomsinformatör Kix svarar
08.01.2021
Hejsan!
Tack för att du skrev in till oss. Ledsen att höra att du har en nereperiod nu med många tunga känslor.
Det låter som att du har varit under en hel del stress den senaste tiden i ditt liv - mycket som hänt i privatlivet samtidigt som ju hela samhället har en kris i och med corona nu, plus att när hösten och vintern kommer så kan mörkret också påverka en. Det kanske har blivit för mycket på en gång helt enkelt, huvudet har inte hunnit bearbeta det vartefter det hänt nya saker. Det kan hända vem som helst, och det är inget du ska skämmas över <3 Men du har nog burit på de här tunga känslorna lite för länge ensam nu, det är inte meningen att man ska behöva bära på allt själv. Därför skulle jag nog bli glad om du sökte dig till kuratorn eller annan liknande vuxen, så att du fick någon att prata med om det som tynger dig, som kan hjälpa dig hitta tillbaka på rätt spår igen.
Kanske är du ”bara” nedstämd och överbelastad, men det kan också vara att du har någon sorts depression på gång. Det går absolut att fixa, men det kan vara svårare om man försöker göra det ensam.
Om du känner att du vill gråta, så ska du absolut gråta. Vi gråter för en orsak, för att lätta på trycket, och det är hälsosamt att gråta när man behöver det (fastän det kan kännas jobbigt om man gör det ofta). Men för att lugna dig själv så kanske du kan lyssna på någon musik du tycker om, skriva, eller rita/måla något. Så att du liksom får ett annat utlopp också. En varm dusch kan också kännas skönt, som en nystart på dagen, om gråtandet blir för mycket.
Överlag är det bra om du tar hand om dig själv nu, ser till att sova tillräckligt, äta bra mat, och röra på dig lite sådär lagom, typ ta promenader. Var snäll mot dig själv. Umgås med människor du tycker om, och försök håll rutiner i din vardag. Gör saker som du brukar tycka är kul, även om de just nu kanske inte känns lika kul som de brukar.
Angående p-pillren så kan man ibland bli känslig av dem i början medan hormonbalansen i kroppen omställs. Men det borde stabiliseras efterhand. Ifall du känner att den påverkan fortsätter en längre tid så kan du uppsöka personen som skrev ut dem åt dig för att diskutera saken!
Hoppas det ordnar sig för dig snart, så du får börja må bättre! Kom ihåg att tunga känslor är som moln på himlen, de kommer och de går, men himlen finns alltid kvar <3
Många kramar, Kix