Hallå
17.04.2020
Hej!
Jag undrar om ni har tips på saker man kan göra för att känna sig mer bekväm när man är i sociala sammanhang. Blir ofta nervös när jag ska prata med okända människor eller människor jag träffar sällan.
Har alltid varit blyg, men nu på senaste har jag börjat tycka att det är väldigt jobbigt att jämt behöva känna sig blyg och nervös. Speciellt jobbigt är det att stå och presentera något inför klassen, jag blir alltid nervös och rodnar och stammar, ibland är det nästan så att jag inte klarar av att hålla presentationen till slut. Det värsta är att jag är typ den enda som beter mig så, alla andra är så lugna och pratar normalt när de presenterar. Detta gör att jag känner mig dålig som inte kan hålla mig lugn även om jag vet att det inte är ett dugg farligt egentligen. Hur skall jag kunna sluta med att bli nervös??
Jag tycker inte om att få etiketten "blyg" satt på mig, även om det stämmer, men jag vill inte att det ska synas i precis alla situationer. Bara när jag ska säga något högt inför de andra i klassen eller i en mindre grupp så kan min röst börja darra av nervositet. Varför är jag så nervös jämt?
Sen har jag otroligt lätt för att rodna. Det är såå pinsamt att bli röd som en tomat i ansiktet, för då ser ju folk direkt att man skäms över sig själv, vilket jag gör ganska ofta. Har ganska höga krav på mig själv och vill bara passa in och bete mig som alla andra, men alltid sticker jag ut med min blyghet och nervositet.
Okej, inte är det alltid så här illa. Ibland kan jag nog känna mig säker, t.ex. när jag kommer in i klassrummet eller far ut med kompisarna, men det är bara det att dessa tillfällen kommer så sällan! (att jag känner mig lugn och säker alltså)
Jag känner också att folk inte behandlar mig riktigt som de skulle behandla andra ibland, t.ex. så frågar de inte lika mycket av mig, i och för sig är det ju ganska skönt för mig, men jag känner mig på något sätt sämre än andra och som om jag skulle vara särbehandlad. Vill inte att folk ska se på mig som en handikappad person som inte kan bete sig normalt eftersom jag blir så nervös. Jag vill bara att de ska behandla mig som andra men då vill jag också klara av att bete mig normalt!
Jag vet ju att man ska utmana sig och göra saker man är rädd för, men det är bara det att varje gång jag försöker så tänker jag att "nu ska jag inte bli nervös" och då är det just det jag blir! Detta gör att mitt självförtroende blir sämre varje gång jag försöker eftersom jag alltid misslyckas. Dessutom är det lite svårt att öva sig på att känna sig bekväm i sociala situationer nu med corona-situationen.
Tips på vad jag kan göra för att hjälpa mig själv? :) 1234

Ungdomsinformatör Ida svarar
20.04.2020
Hej!
Vill börja med att säga att det är helt normalt att vara nervös, men kan ändå förstå att det känns jobbigt. Troligtvis finns det nog någon av dina klasskompisar som är nervösa när dom presenterar nåt inför klassen, men det kanske inte syns utanpå men på insidan så finns nervositeten.
Slopa tanken ”nu ska jag inte bli nervös”, saken är den att nervositet kan vara bra. Många kan säga att ”det är bra att vara lite nervös” och jag kan hålla med om det, bland annat för efteråt så känns det så mycket bättre och man är stolt över sig själv att man klarade det.
Du märker av det som händer med din kropp, men alla de som lyssnar märker inte allt. Dom kanske lägger märke till nåt, men dom sätter inte den tiden som du sätter på att tänka på det.  Så va inte så hård mot dig själv! Peppade dig själv och tro på att du klarar av det! Ingen människa är perfekt, så tillåt dig själv att vara nervös och säg det till dina klasskompisar. :) Sätter några länkar här nedanför till våra informationssidor som kan hjälpa dig.
Våga prata inför publik
Tips för bättre självförtroende och självkänsla
Va snäll mot dig själv och märk av de små framstegen som du tar, tålamod :) Ta hand om dig!
Kram, Ida