Hejsan svejsan
30.10.2019
Hej... Jag får en grov ångest och "tappar känslor" för pojkvän dricker, snusar, röker och använder vape... Älskar han så jävla mycket och vi har snart varit 1år tillsammans. Men får en så grov ångest och vet inte vad jag ska göra! Han ljuger för mig att han aldrig sku snusa, röka o.s.v men vet att han gör de för har sett.

Ungdomsinformatör Ida svarar
31.10.2019
Hej!
Det första jag tänker på är att du borde prata med honom. Det är inte okej om han ljuger. För det andra så kan det han håller på med nu förstöra ert förhållande och det sårar dig. För det tredje så är det han håller på med inte okej.
Du nämner att du vet att han snusar och röker, och du har sett det, har du berättat det för honom? Prata med honom om det här. Skriv ner dina tankar och känslor. Detta är för att förbereda dig, så du kan lättare sätta ord på det du känner och tänker. Så här är lite frågor för att hjälpa till: Varför vill du att han inte ska dricka, snusa och röka? Hur känns det för dig när du vet att han gör det? Hur känns det för dig när du vet att han ljuger för dig?
Jag hoppas verkligen det löser sig. Ditt välmående är viktigt, så ta hand om dig!
Kram, Ida