.
15.03.2021
Hej, jag har fått som en knöl eller " finne " vid roten av penisen. Har kollat runt på nätet o de flesta sidorna säger att de e en talg körtel. Men de ja tycker e konstigt är att den e ganska stor så tror ej de e en talgkörtel. Vet ni va de kan va? Hugo

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.03.2021
Hej,
Min gissning är nog också att det är en inflammerad talgkörtel eller hårsäck. De kan bli ganska stora om de är irriterade, men brukar försvinna av sig själv på några veckor bara man lämnar dem ifred. (De kan också försvinna på mycket kortare tid än så, beroende på hur inflammerade de är). Ibland kan de bli röda och ömma. Så om den skulle bli riktigt irriterad så kan du besöka en läkare eller ungdomsmottagning - men jag tror inte att det kommer att behövas.
Håll området rent och torrt och undvik att peta på knölen. Det låter inte allvarligt.
Kram,
Tessi