.
22.03.2021
Hej! Två frågor
1. Min mens slutade för 3 dagar sen och då he jag haft den i en vecka som vanligt men idag började den igen och jag blödde mycket, är det normalt? ( har p-stav )

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.03.2021
Hej,
Det låter inte alls ovanligt att blödningarna blir annorlunda med p-stav, eftersom den innehåller bara gulkroppshormon. Jag vet inte hur länge du har haft kapseln men i allmänhet rekommenderar man att låta den sitta kvar i minst 3 månader eftersom biverkningarna är vanligast i början. Så om du nyligen har lagt in den så kan man inte ännu vara helt säker på hur den fungerar i ditt fall.
Vill du ändå ta ut den eller diskutera saken med en barnmorska så rekommenderar jag att du ringer till preventivrådgivningen. Det kan kännas riktigt obekvämt att ringa sådana samtal, både för yngre och äldre människor - men du skall komma ihåg att barnmorskorna diskuterar dessa saker alla dagar så de tycker inte att det är det minsta konstigt. Jag föreslår att du skriver ner på ett papper exakt det du vill säga eller fråga, så får du på förhand fundera igenom vad du vill ha sagt och hur du skall formulera det. Det är inte farligt att göra saker som man är nervös över - bara obekvämt. Men det kommer att bli lättare med tiden så även om det känns jobbigt så finns det inget annat som hjälper än att ta tag i det. Och efteråt får du känna dig jättestolt och nöjd!
Lycka till!
Kram
Tessi