Äldre kvinnor (26.3.2020)
26.03.2020
Hej!
Jag skulle inte kalla detta ett problem, men jag undrar varför det är som det är.
Så jag tycker alltså att kvinnor i typ 20-28 års ålder är mycket sexigare och mer "hot" än dom i min ålder. Förstås kan man ju inte generalisera och säga att det inte finns "sexiga" i min ålder också. Själv är jag 17 år, 18 om ca. 7 månader. Jag har själv aldrig haft ett förhållande, oskuld fortfarande (fast det inte har nått med frågan att göra). Men överlag över internet och tv program med brudar i 20-28 års åldern, jag tycker de flesta är såå såå sexiga. Speciellt sånna med tränings topp och byxor. Sen om jag ser någon i min ålder så är det inte lika "wow".
Vad beror det på att jag inte tänker "wow" över tjejer i min ålder, utan bara nästan om dom äldre? Kan det bero på att dom lite äldre är mer utvecklade och mer "kvinnor"?
/fundersam kille.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.03.2020
Hej,
Jag tror att du själv har svaret på din fråga då du konstaterar att äldre tjejer är lite mer utvecklade, och mer "kvinnor" än "tjejer". Givetvis är det en smaksak - vissa tycker att det är sexigt med flickaktighet och oskuldsfullhet som oftare finns hos dina jämnåriga, men med tiden får tjejer (precis som killar) mer självförtroende och blir mer bekväma i sig själva och jag tror att det är det som är anledningen till att du upplever dem som sexigare.
Precis som du skriver så är det nog inte ett problem, utan helt enkelt en egenskap hos dig, att du just nu tänder på tjejer som är lite äldre än du. Det behöver inte betyda att det alltid kommer att vara så - eller att det skulle gälla alla tjejer. Tänker jag på de tjejer som mina jämnåriga tyckte att var hetast då jag var 17 så var det ju också "vuxna kvinnor" och inte flickor. Så jag tror kanske inte att åldern egentligen har så stor betydelse utan att det snarare handlar om självförtroendet och utstrålningen - som oftast kommer med lite längre livserfarenhet.
Inget att stressa över. Njut.
Tessi