Aldrig mens
21.12.2020
Hej!
Jag är 17år och fick mens när jag var 14 år men jag har haft det bara typ 10 gånger sammanlagt. Alltså jag tänker bara att den är jätte oregelbunden och att det inte är något problem utan egentligen bara skönt för mig då jag inte behöver ha det så ofta. Det går alltid många månader mellan min mens t.ex. nu hade jag det senast i juni. Borde jag börja bli orolig? Är det här liksom något farligt? Kan det vara en sjukdom?
Jag mår annars toppen alltså jag sover och äter och tränar helt normalt. Så har ingen aning varför min mens beter sig så konstigt.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2020
Hej,
Jag tycker att det låter jättebra att du inte tar någon stress över saken, eftersom det antagligen är onödigt. Vi är alla byggda lite olika och den enda gången det egentligen spelar någon större roll hur regelbunden mensen är är då man försöker bli gravid. Det är svårt för mig att ta ställning till vad det kan bero på utan att veta mer om dig.
Jag tycker ändå att det skulle vara bra att ta upp saken med en läkare eller en gynekolog. Så får de undersöka dig och kolla upp att allt ser ut som det ska. Antagligen hittar de ingenting avvikande. men då vet man iaf att allt fungerar som det borde. Ring till din preventivrådgivning och boka en tid till gynekolog eller till en läkare via hvc.
Kram,
Tessi