Ångest
29.03.2021
Hej! Jag är en 14-årig tjej å jag har massa ångest över skolan, det är jobbigt att vara där. Skoldagarna är för långa och ofta och jag blir så stressad av massa människor jag inte känner. Jag vill verkligen inte prata med skolkuratorn eller någon annan, vad ska jag göra?

Ungdomsinformatör Kix svarar
01.04.2021
Hejsan!
Ledsen att höra att du inte trivs i skolan. Det blir säkert jobbigt för dig när man ändå måste spendera ganska mycket tid där, precis som du säger.
Du säger att du inte vill prata med någon, men det är ändå först och främst det som jag gärna skulle se att du gör <3 I alla fall ge det EN chans, du behöver ju inte gå tillbaka om det känns jättejobbigt. Det behöver inte vara kuratorn heller, utan kan också vara skolhälsovårdaren, eller en lärare om det finns någon av dem som du tycker lite extra mycket om. De finns där för att hjälpa dig, ingen vill att du ska behöva ha ångest i skolan. Ifall det känns för jobbigt att prata med någon irl så kan du också prata anonymt på Ärligt Talat-chatten.
MEN, om du ändå inte vill prata med nån så måste vi börja fundera på vad du kan göra själv. Då behöver man först kanske fundera på vad exakt det är i skolan som gör dig så ångestladdad? Du säger att du blir stressad av massa människor du inte känner. Är det månne så att skoldagarna känns överväldigande för dig på grund av alla intryck som finns där? I så fall kommer här lite förslag på vad du kan göra:
- Skaffa ett par bra öronproppar att ha i öronen om ni i klassen ska jobba med uppgifter på egen hand (alltså inte när läraren pratar), så att inte andras ljud stör dig utan du får lättare att fokusera.
- Ifall ni har skilda platser var ni sitter i klassen så kan du be din lärare att flytta dig längst fram, där du alltså inte kan se de andra så bra utan bara se läraren. Alternativt längst bak så att andra inte ser dig, beroende på vilket som är mest stressande för dig. Men om du ber om det här så behöver du också förklara för läraren varför, då är det större chans att de går med på det. Om ni inte har färdiga platser så kan du ju själv försöka välja ett ställe som känns neutralt och bra :)
- Har du kompisar att hänga med på rasterna? Kanske ni kunde hitta nåt eget hörn av skolan som kunde bli som ”er plats”, som känns bekant och trygg. Ifall du mestadels är själv på rasterna så kunde det kanske vara skönt att söka sig till någon biblioteksavdelning ifall det finns en sån, där du kan vara ifred och exempelvis läsa ifall andra människor överväldigar dig.
- Om du ibland sitter själv på rasterna så kan det kännas skönt att ha ett par bra hörlurar att lyssna på musik/podcasts i för att få gå in i egen värld. Kanske du kan önska dig ett par noice cancelling-hörlurar till födelsedagspresent?
Sen sist och slutligen, ta hand om dig själv på fritiden också! Man orkar så mycket bättre om man exempelvis sover och äter ordentligt, gör saker man tycker om, plus motionerar ibland.
Hoppas att det snart börjar kännas lättare igen att vara i skolan!
Kram, Kix