Ångest
03.12.2019
Hej. Jag har haft ångest många år, och fått många panikattacker. Alla mina panikattacker har varit ordentliga med hjärtklappning, gråt, tryck vid bröstet, tappad känsel, svettningar. I flera dagar har jag känt en obehaglig känsla i bröstet, plötsligt blivit yr, känt mig konstig och liksom tappat verklighetskänslan. Kan det vara en panikattack, fast det inte känns som det gjort förr? Och hur kan jag känna ångest när huvudet är helt tomt, utan tankar?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.12.2019
Hej.
Det är inte så lätt att veta vad det är som orsakar känslan du har i din kropp. Visst kan det vara ångest trots att det känns annorlunda än det gjort tidigare, det finns nog ingen regel som säger att ångesten alltid kommer att kännas på samma sätt. Men det kan kanske också ber på någonting annat, t.ex. en "lättare form" av ångest - d.v.s. stress?
Försök fundera igenom vad som händer i ditt liv just nu, vilka saker känner du dig stressad över? Är det någonting du har gjort annorlunda på den senaste tiden? T.ex. sovit mindre? Ätit mindre? Tränat mer? Ibland kan det också bero på helt fysiska saker, t.ex. en begynnande förkylning som gör att kroppen är extra trött.
Märker du själv att känningarna skulle vara värre i något visst sammanhang? T.ex. så att du mår bättre då du är hemma och sämre då du är i farten?
Om det skulle vara så att symtomen fortsätter och du inte får reda på vad de beror på så tycker jag att du skall besöka din skolhälsovårdare och be att kon kollar upp dina värden lite, t.ex. blodtryck och hemoglobin. Bara för att man tidigare lidit av fysiska symtom som har en psykisk orsak så betyder det inte att alla känningar man har i kroppen kommer från huvudet - så det kan vara värt att kolla upp.
Ta hand om dig själv <3
Kram
Tessi