Ångest över sommar
12.06.2017
Jag ska börja sommarjobba nästa vecka och har extrem ångest. Kan knappt sova på nätterna, får även små panikattacker dagtid då illamåendet och skräcken sköljer över mig. Jag ska jobba på ett ställe som känns ganska krävande och till saken hör att jag har examen inom området och då känner jag att jag "måste" kunna vissa saker som jag inte kan. Har tidigare också jobbat med liknande i ett halvår men det gick inte så bra, jag var inte så bra på det utan var mest osäker. Nu är jag så rädd att jag ska vara dålig igen och göra alla besvikna. Kanske har gett falska förhoppningar till arbetsgivaren. Vill bara ha ett enklare jobb utan stora krav då jag är så osäker :(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.06.2017
Hej.
Helt utan att veta vad det är för typ av jobb, och vilken utbildning du har så kan jag konstatera att det du känner är helt normalt. För väldigt många, kanske för de allra flesta känns det spännande och ibland skrämmande att börja arbeta på en ny arbetsplats. Oavsett vilket nytt jobb man börjar med så är det ju alltid helt nytt - det är alltid många saker som man inte kan eller som man är osäker över. Det är därför man ändå oftast har en handledare eller en person som skall introducera en i arbetet i början, tills man får in rutinerna.
Jag vet att det är helt onödigt av mig att säga att du inte skall oroa dig - för det kommer du att göra ändå. Ända tills du kommer dit och förhoppningsvis konstaterar att du faktiskt kan det. Det är en helt självklar sak att man kan känna sig osäker i början eftersom det inte finns något sätt att kunna eller veta allting innan man börjar, men försök slappna av och tänka att du inte heller behöver veta allting på förhand. Din arbetsgivare vet sannolikt om att du är ung och inte speciellt erfaren ännu, men alla måste börja nånstans. Jag håller också tummarna för att du har bra arbetskompisar som dels kan ge dig det stöd du behöver och som kan få dig att känna dig välkommen.
Det skulle vara betydligt farligare för alla om du hade den inställningen att du kommer dit och kan och vet allting och att det kommer att vara busenkelt - det är då man begår misstag. På de flesta arbetsplatser finns det tyvärr såna som inte tar emot nyanställda eller sommarjobbare så bra som de borde - men försök komma ihåg att deras beteende säger mer om dem själva än om dig. Var intresserad och lyhörd så kommer det att gå bra.
Jag håller tummarna för dig. Det blir nog bra <3
Kram
Tessi