Ångest varje dag
03.06.2019
Hej! Jag är en 19årig tjej som i princip varje dag i ett halv år inte alls mått bra, känner oro i kroppen och som att något inte är som det ska, och jag kan inte alls slappna av, speciellt inte på kvällarna då jag ska gå och sova. Har kanske fått 4-5 ”panikattacker” under dessa månader och då börjar hjärtat klappa, kallsvettas, mår illa, orolig mage och känns som jag ska svimma. Min pojkvän säger också att han tycker jag förändrats mycket under detta året och att han tycker jag drar mig undan. Började sommarjobba idag på samma ställe som jag varit på förut men igår före jag skulle gå och sova kände jag stor ångest och oro och en känsla av att jag absolut inte vill åka på jobb, och när jag väl var på jobbet hann jag vara där 20min innan hjärtat började klappa hårt och jag kände panik och att jag inte kommer klara av att jobba i sommar och jag fortsätter känna såhär. Jag undrar nu ifall detta kan vara ångestsyndrom eller vad det kan handla om? Anna D
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
05.06.2019
Hejsan!
Jag tycker nog att det låter som att du drabbats av ångest. Om du haft besvär under ett halvt års tid, försök dra dig till minnes hur ditt liv såg ut ungefär samtidigt. Inträffade något just före den tidpunkten som orsakade dig osäkerhet, otrygghet eller bekymmer?  Har du känt av press eller förväntningar på dig själv? Ångest gör att man börjar bete sig lite annorlunda, man börjar hålla för mycket koll på sin kropp och alla fysiska tecken på att en ångestattack kan vara på intågande.  Ångest triggas av att man tänker på den. Man har som du skriver svårt att bara vara och slappna av och därför är din pojkväns iakttagelser helt rätta, att du har förändrats.
Det som händer i korthet är att din hjärna tolkar något som ett hot vilket i sin tur startar en stressreaktion i din kropp. På några sekunder är din kropp full med adrenalin och kortisol vilket orsakar bl.a. den starka hjärtklappningen. Du skriver att du känt ångestens fysiska symtom på jobbet, ett jobb som är bekant för dig sedan tidigare. Är det något på jobbet som gör dig osäker och som kan vara det som du upplever är hotfullt? Är du rädd att göra fel och strävar efter att vara så felfri som möjligt? Alla fysiska symtom är helt ofarliga och kroppen har förmågan att lugna  sig själv om du bara vågar stanna kvar i denna känsla fast den är jätteobehaglig.  Ångest orsakar även i sig en osäkerhetskänsla, som den du beskriver: kommer jag att klara av att jobba i sommar? Det kommer du nog att göra. Alla känner av ångest under olika perioder i livet och det är helt normalt. Nu vore det viktigt för dig att ta hand om dig själv och se över vilka områden i livet som varit besvärliga under det senaste halvåret och korrigera dessa.  Är det dålig nattsömn så testa avslappnings-och/eller mindfullnesövningar ett par timmar innan du går till sängs varje dag i två veckors tid, är det någon outredd konflikt med någon så se till att reda ut den, fundera tillsammans med pojkvännen om på vilket sätt han tycker du förändrats och fråga honom om vad han tror det beror på. Öka tiden för motion dagligen, promenera eller jogga raskt så du får upp pulsen.
Det är också värt att komma ihåg att då ångest plötsligt uppstår så kan den också ge värdefull information åt dig om något, lite som en väckarklocka om att något är i obalans i ditt liv som du borde rätta till.
Vänliga hälsningar
Camilla