Är det att skålka
02.12.2021
Jag är en hel del stressad det senaste månaten med skolan och träningar är det okej att var hem från skolan och liksom bara ta det lungt en dag? Skålkar jag?

Ungdomsinformatör Kix svarar
07.12.2021
Hejsan!
Tack för din fråga.
Ibland är det en hårfin skillnad mellan att skolka och att helt enkelt bara vara hemma och ta hand om sin mentala hälsa. För ibland kan det behövas en dag ledig för det med.
Det som man däremot behöver fundera på om man ofta känner så, är att man kanske har för mycket man håller på med och kanske borde ändra på hur ens schema ser ut, eller se över sina vanor (exempelvis hur mycket sömn man får).
Jag tror att skillnaden i det här fallet mellan om du skolkar eller inte är hur öppen och ärlig du är över varför du är borta från skolan. Ifall du tänker vara borta en dag för ”återhämtning” så ska du exempelvis inte ljuga om varför, utan berätta först åt någon i skolan (exempelvis kuratorn, klassläraren, skolhälsovårdaren eller resurspersonen) och se vad de säger om saken, och sen behöver du också prata med dina föräldrar om det.
Hoppas du känner dig mindre stressad snart!
Kram, Kix