Är det normalt
01.12.2021
Hej Decibel! Är det normalt att anuset kliar? För mig kliar den nästan hela tiden och ibland kan det ta jätte ont. Är detta normalt? Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.12.2021
Hej,
Nja, normalt är det kanske inte - men inte heller ovanligt.
Det att ditt anus kliar är ett tecken på att någonting är lite fel, men det behöver inte vara något stort fel eller speciellt allvarligt. Oftast beror det på att man har små sprickor i huden vid ändtarmsöppningen, kanske till följd av att man ofta har trög mage eller att man torkar sig för effektivt. Du skriver att det ibland kan göra ont, vilket delvis kan bero på att sprickorna i huden är irriterade men det kan också bero på att du har någon ytlig hemorrojd där.
Jag föreslår att du går till apoteket och köper en salva som heter Sheriproct Neo, och smörjer med den efter att du varit på toaletten. Salvan brukar hjälpa snabbt. Du kan också försöka att använda våtservetter (t.ex. sådana som man använder vid blöjbyten för bebisar) eftersom de är lite fuktiga och de då inte är lika påfrestande för huden. Du måste bara komma ihåg att de inte får spolas ner i toaletten utan måste läggas i soporna. Men det fungerar också att du tvättar dig med vatten och torkar dig försiktigt med papper efter toalettbesöken.
Jag tror att du snabbt kommer att slippa dina problem om du använder salvan. Man får köpa den utan recept och som jag skrev så är det inget ovanligt problem - man brukar bara inte tala så mycket om det.
Det löser sig!
Kram,
Tessi