Är hon redo för att ha sex?
13.01.2021
Hej! Jag har nu sett en tjej ett par gånger nu och jag tycker att vi klickar relativt bra. Vi har tittat på film med varandra och det leder till att vi efter filmen hånglar och tar på varandra. Hon sa till mig att hon inte ennu vill göra något annat än att kyssas och jag respekterade det. Nästa gång vi sågs tittade vi film och hånglade men inget annat. Jag är väldigt kåt på henne och skulle gärna vilja ha sex med henne. Hur vet jag om hon alls vill ha sex med henne eller om hon bara inte är redo. Jag vet att hon gillar mig. ss

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.01.2021
Hej,
Det låter bra att du respekterar att hon vill vänta med att ha sex, även om jag förstår att du själv känner dig otålig. Det låter också bra att höra att du vet att hon tycker om dig - och jag hoppas att du kan förmedla samma sak till henne så att också hon vet om att du tycker om henne och att hon kan lita på dig.
Det är helt naturligt att du känner en önskan att ha sex, det är en naturlig känsla. Men försök att njuta av situationen så som den är just nu också. I bästa fall kan ni stegvis ta det lite längre - så att då den dagen kommer då hon känner sig redo att gå hela vägen så känns inte tröskeln för det så hög. Om du är osäker på hur hon känner så tycker jag också att det är helt okej att fråga. Det behöver inte vara så dramatiskt utan det kanske räcker med att fråga "känns det bra?" eller "är det okej?" och du t.ex. rör vid henne på ett nytt ställe eller på ett nytt sätt. Det är betydligt lättare att fråga på förhand - innan man går över någon annans gräns, än det är att rätta till det efteråt om man går för långt för snabbt.
Det är viktigt att hon får den tid hon behöver att bli bekväm, eftersom man heller aldrig kan vara säker på vad det är som gör att hon håller tillbaka lite. Människor kan ha obehagliga upplevelser i sin bakgrund som gör att det tar längre tid - eller också behöver hon bara vara säker på att du faktiskt är intresserad av henne. Jag är säker på att hon uppskattar ditt tålamod och det är värt att vänta på att hon kan lita på dig.
Kram,
Tessi